artikel

Software maakt het werk leuker.. en beter?

Supply chain 571

Software was ooit iets wat vooral het management moest helpen bij het krijgen van inzicht in bedrijfsprestaties. Inmiddels is het een onmisbare tool die medewerkers echt aan het stuur zet bij het doorvoeren van veranderingen in werkprocessen. Het maakt het werk leuker. Maar maakt leuker ook beter?

Software maakt het werk leuker.. en beter?

Waar IT ooit een eerste hulp was voor het digitaliseren van gegevens, transformeerde software tot niet altijd geliefde applicaties voor het bijhouden van data en het beheren van processen. Zoals die in een warehouse en op de weg. Inmiddels is IT een onmisbare steun geworden voor alles en iedereen die werkt in de logistieke sector en daarbuiten. IT is nodig voor het voorkomen van fouten, maar meer nog voor het zo snel en goed mogelijk inspelen op wat zich nog moet aandienen in de keten.

Handelen op basis van uitzonderingen

Dit plannen en voorspellen gebeurt in toenemende mate geautomatiseerd. Niet alleen omdat de complexiteit en de hoeveelheid data door het dak schieten, maar ook omdat het veel effectiever is om personeel te laten handelen op basis van uitzonderingen. Immers, waarom zou je energie moeten steken in repeterende handelingen die geen waarde toevoegen én weinig effect hebben, omdat processen toch wel goed lopen? Daarnaast verzekeren bedrijven zich ervan dat als data digitaal voorhanden is, er minder afhankelijkheid ontstaat van de specifieke kennis van één of twee werknemers. Ofwel: software en de leveranciers erachter lijken het werken in de logistieke sector leuker te maken.

Leuker leidt tot beter

Er zijn leveranciers die heel duidelijk melden dat ‘leuker werk’ ook leidt tot betere prestaties. Yellowstar Solutions is daarvan een voorbeeld. Met de slogan ‘Plan yourself a smile’ wil de onderneming werknemers meer verantwoordelijkheidsgevoel geven. De IT-leverancier zegt dat automatiseren toegevoegde waarde biedt doordat de administratieve werkdruk daalt en medewerkers meer tijd hebben om te investeren in de klantrelatie.

“Het platform geeft ons de mogelijkheid om alle aspecten van onze business zelfstandig te beheren, een implementatie- of supportafdeling is hiervoor niet nodig.”

Ketenpartners toegang geven tot data

Caliber – een bedrijf dat winkelinrichtingen verzorgt – werkt met het Star Flow platform van Yellowstar en geeft eigen werknemers maar ook ketenpartijen toegang tot data die belangrijk is voor de ontwikkeling van projecten. Partijen hebben meer zicht op de voortgang van processen én kunnen door het inzicht sneller ingrijpen als vertraging dreigt. Tot op de seconde is te zien welke order zich waar bevindt en wanneer die wordt geleverd. Caliber over het gebruik: “Het platform geeft ons de mogelijkheid om alle aspecten van onze business zelfstandig te beheren, een implementatie- of supportafdeling is hiervoor niet nodig.”

IT-technisch uniform – eigen werkmethodiek

Samenwerken is een manier om logistieke stromen efficiënter in te richten. TransMission doet dat binnen een eigen netwerk. Door activiteiten op een slimme manier tussen de verschillende partners te verdelen, is de organisatie in staat tot het reduceren van kilometers, én om klanten beter te bedienen. De onderneming wil de verdeling van lading tussen de 21 depots naar een volgend niveau brengen en kiest daarom voor een nieuw TMS. Dit systeem is cloudgebaseerd, BluJay is de leverancier. Directeur Raymond Cools: “Het doel is om eenvoudig informatie met elkaar uit te wisselen, maar daarbij onze bedrijven de kans te geven deels hun eigen werkmethodiek te behouden. Dat willen we IT-technisch bovendien uniform maken.”

 

Lees ook: TransMission investeert in TMS en scantechniek

 

Maak het persoonlijk

User experience en personalisatie is niet meer weg te denken in consumentensoftware. Het personaliseren van de gebruikerservaring voor klanten in B2B is ook steeds gebruikelijker aan het worden. Ook intern zetten bedrijven steeds vaker user experience in om de werknemerservaring met systemen te verbeteren. Dit maakt het werken leuker, en dat is goed voor het behoud van je werknemers. Ook onderscheid je jezelf hiermee in de strijd om het talent.

Waar te beginnen? Bij goede data!

Vraag je om te beginnen als bedrijf af welke data je wilt verzamelen om slimme (machine learning) tools te kunnen vullen, zodat een gepersonaliseerde gebruikers- of werknemerservaring ontstaat. Dat begint bij het vastleggen en verzamelen van gegevens in de kern-IT-platformen zoals een ERP.

 

Data delen met meerdere depots

Naast het TMS van BluJay gaat TransMission ook gebruikmaken van de geïntegreerde scan-applicatie MobileSTAR. Hierbij ontsluit het bedrijf met een mobiele applicatie op handterminals data van chauffeurs en loodspersoneel. Deze data komt in een centrale database terecht en is daarna te delen met de diverse depots. Ook stuurt TransMission het sorteerproces – via de aanwezige sorters op de depots – aan vanuit de twee applicaties.

Blije werknemers? Dan komt de klanttevredenheid vanzelf!

WMS met een plus

In een warehouse staan we ook voor steeds grotere uitdagingen. Robotisering, steeds lastigere SLA’s, machine learning, online groei. Ontwikkelingen die vragen om een intelligent systeem die deze complexiteit in een warehouse-omgeving aan kan. Daarom voegt Manhattan Associates een Warehouse Execution System (WES) toe aan hun WMS-oplossing. “Dit zorgt voor blije werknemers en teams. Klanttevredenheid komt dan vanzelf”, aldus Eddie Capel, CEO van Manhattan Associates.

Samenwerking mens en robot

In Nederland is Wehkamp erg te spreken over Manhattans oplossing voor wave picking. Het stelt het e-commercebedrijf in staat om gelijktijdig batches en single orders te verwerken – allemaal binnen één warehouse. Het WES stuurt de workflow tussen het personeel en de verschillende geautomatiseerde technologieën, waaronder 550 shuttle robots, aan. Dit bewerkstelligd een optimale werkverdeling tussen mens en robot.

 

Lees ook: ‘Maak het werken met een WMS leuker’ 

 

Intuïtieve software

Bedrijfssoftware net zo intuïtief maken als consumentensoftware. En digitale innovaties zoals AI en machine learning niet alleen doorvoeren in de supply chain control tower maar ook in talentmanagement. Dat is wat Infor voor ogen heeft. Het Amerikaanse IT-bedrijf wil hun technologie zo inzetten, dat mensen anders over hun werk gaan denken. Betere training en HR-tools gaan helpen bij het aantrekken van het juiste personeel en het behouden van personeel en talentmanagement. Infor’s AI-oplossing Coleman Digital Assistant selecteert kandidaten en bouwt de beste teams. Dit helpt volgens het bedrijf om het potentieel van werknemers te maximaliseren en mogelijk het productiviteitsprobleem op te lossen.

Lees ook: ‘AI en machine learning maken werk uitdagender’

 

Reageer op dit artikel