artikel

Hierom groeien online platforms hard; einde nog lang niet in zicht

Supply chain 994

Online platforms veroveren steeds meer terrein. Ook op het gebied van logistiek. De groei houdt nog lang niet op is de verwachting. Maar waarom doen online platforms het zo goed?

Hierom groeien online platforms hard; einde nog lang niet in zicht

Online platforms groeien zo snel dat ze spoedig de helft van al het logistieke verkeer vertegenwoordigen. Die voorspelling deed Frank Appel, ceo van Deutsche Post DHL begin oktober tijdens een bijeenkomst waarin het bedrijf zijn toekomstvisie aan beleggers deelde.

Groot deel van die handel is crossborder. Crossborder groeit dan ook twee keer zo snel dan binnenlandse e-commerce handel. Wie de cijfers uit het recente verleden bekijkt, moet concluderen dat die visie zo gek nog niet is. Online platforms zijn de afgelopen jaren met een duizelingwekkende snelheid gegroeid.

 

Positief. Ja want de handel neemt toe dus het aantal te verwerken pakketten ook. Maar de oprukkende platforms hebben ook een keerzijde. Zalando, dat de Spotify van de fashion wilt worden, Amazon, VidaXL en bol.com, dat in 2021 omgeturnd moet zijn in een platform, niet alleen terrein winnen, breiden hun diensten ook uit met logistieke activiteiten. Het verschil tussen e-commerce en e-fulfilment wordt door deze blurring trend steeds meer diffuus. De platforms krijgen meer meer macht en de honger is nog lang niet gestild.

Data het succes achter online platforms

Maar waarom doen platforms die slagen het zo goed? omdat ze ‘goed ‘data driven’ werken. Alibaba, dat een groot dc bouwt in Luik, weet precies wat de klant wil op basis van data; nu is dat met name via zoekgedrag online en advertenties. Artificial intelligence is de ’next big thing’ waardoor de vraag van de klant nog beter voorspeld kan worden. Dit maakt de weg vrij voor het fenomeen autonome supply chain aldus Franziskos Kyriakopoulos van 7LYTIX.

 

Lees ook
E-commerce: ‘Nederland staat aan vooravond nieuwe online retail strijd’

 

Externe data

Hij deelde zijn visie op de Fashion Expert Days van TGW begin oktober. Data is de sleutel tot dit fenomeen. Niet alleen verkoopdata en productinformatie zijn belangrijk, ook externe data. Belangrijke parameters zijn: vakanties, events, het weer en social media. Door al deze data slim met elkaar te laten praten is het mogelijk om de vraag goed te voorspellen en dus de logistiek beter af te stemmen hierop.

Op korte termijn betekent dat je je voorraad beter kunt afstemmen zodat je minder nee hoeft te verkopen. “Op lange termijn zou je als retailer beter de op de wens kunnen inspelen als het gaat om vormgeving en kleuren van artikelen bij het ontwerp van nieuwe producten. Wat weer kan leiden tot meer omzet.”

E-fulfilment: dit is het dit zijn de feiten


E-fulfilment. Wie zijn de spelers, waar liggen de grootste uitdagingen en hoe kun je die aanpakken? Analyse, achtergrond en praktische oplossingen over misschien wel de snelst groeiende tak in de logistieke sector.

Zo staat het ervoor >>>

Platforms belangrijkste trend

Platforms zijn de belangrijkste trend waarmee de fashion retailers te maken heeft ,volgens de aanwezige fashion experts. Uit een poll onder de fashion retailers (onder meer Zalando, Nike, Urban Outfiters en Puma, dat een nieuw omnichannel dc bouwt in voor Europa) geeft ruim de helft platforms aan als belangrijkste trend. Niet onterecht blijkt uit de cijfers die Holger Schmidt, professor aan de Universiteit van Darmstadt presenteerde aan de aanwezigen. Platforms hebben wereldwijd een waarde van 7,3 triljoen dollar.

Succesvol platform is lonend maar lastig

Het is dan ook niet vreemd dat bol.com en Zalando zich meer en meer tot platform transformeren. Dat betekent niet dat iedere retailer dit moet doen, stelt Schmidt. Ja je kunt veel geld verdienen, maar de weg er naar toe is lastig: “De eerste drie jaar behalen platforms geen winst, ook niet de succesvolle. Uit de analyse van de professor blijkt dat slechts vijf tot tien procent van de bedrijven die een poging doet, slaagt.

Reageer op dit artikel