artikel

E-fulfilment zo doen wij dat: Montapacking gelooft in IT en flexibiliteit

Supply chain 1843

De tijd dat e-fulfilment het speelveld was van slimme, snelle, jonge entrepreneurs is allang voorbij. E-fulfilment is gemeengoed geworden. Pure players krijgen steeds meer concurrentie van logistieke dienstverleners. Hoe pakken de verschillende partijen dit aan. Wat is hun strategie en visie? Vijf pure players en vijf logistieke dienstverleners komen aan bod in deze serie. In dit deel: Montapacking

E-fulfilment zo doen wij dat: Montapacking gelooft in IT en flexibiliteit

Hoe onderscheid je je als bedrijf? 

Edwin van der Ham, directeur/eigenaar: “Bij Montapacking onderscheiden we ons op IT en flexibiliteit. Onze klanten zijn webshopondernemers, en die willen maar een ding. Een schaalbare partner waar het gewoon goed geregeld wordt.  De orders moeten er gewoon altijd goed en op tijd uit zodat de consument er blij van wordt. Dat is waar het om gaat.”

Snelheid van leveren is een belangrijk issue in e-commerce. Hoe ervaren jullie dat en hoe  gaan jullie daar mee om?

“Snelheid is zeker belangrijk. Tot middernacht besteld, morgen in huis is een basisvoorwaarde voor webshops, maar dit lang niet voldoende. De consument wil de regie in handen hebben. Sommige willen dezelfde dag geleverd krijgen, anderen willen in de avond geleverd krijgen, weer anderen willen kiezen uit afhaalpunten, en dan verwachten ze ook het afhaalpunt wat zo dicht mogelijk bij hun huis of werk ligt. Het aanbieden van slechts de afhaalpunten van 1 vervoerder is een halve oplossing voor de consument. Wij hebben als e-fulfilmentbedrijf dus te regelen dat we alle afhaalpunten van de verschillende vervoerders in 1 oogopslag aan kunnen bieden aan iedere consument. De moderne consument bestelt haar spullen bij meerdere webshops en wil natuurlijk niet aan het einde van de dag bij vier verschillende afhaallocaties van verschillende vervoerders haar spullen ophalen. Die wil gewoon alles in 1 keer bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt ophalen.”

 

E-fulfilment: dit is het dit zijn de feiten


E-fulfilment. Wie zijn de spelers, waar liggen de grootste uitdagingen en hoe kun je die aanpakken? Analyse, achtergrond en praktische oplossingen over misschien wel de snelst groeiende tak in de logistieke sector.

Zo staat het ervoor >>>

Platforms rukken op: hoe kun je je daar tegen wapenen?

“Platforms zijn een geweldige kans voor onze klanten geen bedreiging. Het is natuurlijk wel zaak om hier slim mee om te gaan. Wij hebben drie  klanten die afgelopen jaar hun omzet verviervoudigd hebben door slim samen te werken met de platforms. Het is dan natuurlijk wel van belang dat je de juiste producten hebt, en natuurlijk deze producten niet op 1 platform maar op meerdere platforms aanbied. Als IT-logistiek dienstverlener kunnen we dit natuurlijk faciliteren voor onze klanten, want als onze klanten meer orders hebben, hebben wij ook meer orders, en wij worden toevallig per order betaald.”

Personeelstekort hoe groot is dit probleem en hoe gaan jullie er mee om?

“Uiteindelijk lopen er op de wereld nog steeds net zoveel mensen rond als twee jaar geleden. Het enige wat wij dus hoeven te doen is te zorgen dat wij net een wat leuker bedrijf zijn als de buren. Maar dit moet je altijd doen. Als je goed voor je mensen bent, en je creëert een leuke omgeving komen mensen hier vanzelf op af. Vindt je het gek dat als je mensen als resource behandelt of over FTE’s praat dat mensen hier niet warm voor lopen? Iedere medewerker wil toch gewoon als mens behandelt worden en onderdeel zijn van een leuk team wat gewaardeerd wordt ongeacht het werk wat je doet Bij Montapacking hebben we tot nu toe nog nooit een persooneelsbezettings probleem gehad.”

 

Montapacking feiten en cijfers
Montapacking is opgericht in 1988 in Asperen door de familie van Willigen als thuiswerkcentrale.In 1999 is de eenmanszaak overgenomen door de huidige eigenaar; Edwin van der Ham. Gestart met een inpakorder voor Worldonline is het bedrijf  uitgegroeid tot een modern e-fulfilmentbedrijf met 9 vestigingen in Nederland. De omzet bedraagt 70 miljoen euro. Bij het bedrijf werken ruim 400 mensen.

 

Visie op robotisering/automatisering

“Automatisering en technologie is essentieel in onze business, en misschien wel in iedere business. Automatisering is een kerntaak en allang geen staffunctie meer. Wij geloven in cobotisering. Mensen en robots die steeds meer met elkaar en naast elkaar gaan werken. Robots om de eentonige werkzaamheden uit te voeren en daarmee de kostprijs te verlagen, maar aan de andere kant ook mensen om de flexibiliteit te kunnen bieden.”

Retouren is een belangrijk issue: hoe essentieel is dat binnen jullie bedrijf/welke aanpak?

“Bij retouren is het vooral van belang dat je het netjes regelt voor de consument. Wij mogen het e-fulfilment voor 550 webshops verzorgen en zien een directe relatie tussen de manier waarop onze klanten met hun retourbeleid omgaan en de groei van het aantal orders. Het is dus van groot belang dat de retouren goed, duidelijk en snel worden afgehandeld. Hiervoor geldt eigenlijk weer precies hetzelfde als bij de leveringen van de orders. Onderlaatst had ik een paar schoenen gekocht die ik terug wilde sturen. Nu woon ik bijna naast een afhaalpunt van een bepaalde vervoerder.

 

Bekijk ook
In 6 stappen naar de juiste e-fulfilment speler

 

Maar de bewuste webshop deed zaken met een andere vervoerder, dus ik moest bijna 10 kilometer rijden om naar het afhaalpuntje van die vervoerder toe te gaan, en toen ik daar eindelijk was, bleek het winkeltje waarin dit afhaalpunt was gevestigd ook nog dicht te zijn.  Je snapt waarschijnlijk wel waar ik de volgende keer niet mijn schoenen koop.  Montapacking biedt haar klanten een online omgeving aan waarin consumenten retouren kunnen aanbieden en daarna kunnen aanleveren bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt ongeacht de naam van de vervoerder. De consument wil altijd de regie in handen hebben. Dit is geen luxe optie, dit is gewoon normaal.”

Reageer op dit artikel