artikel

Van Walraven verhoogt servicegraad en verlaagt voorraadvolume

Supply chain Premium

Van Walraven verhoogt servicegraad en verlaagt voorraadvolume

Handelsonderneming Van Walraven specialiseert zich in bevestigingsmaterialen, leidingsystemen en ook in materialen voor grond-, weg- en waterbouw (GWW). Vorig jaar heeft de installatiematerialen en infraleverancier twee nieuwe vestigingen geopend in Heerlen en Zoeterwoude én geïnvesteerd in haar automatisering.

De groothandel sloot met UNIT4 een Service Level Agreement af en vulde Agresso Wholesale aan met voorraadoptimalisatiesoftware Slim4. “In alle 24 jaar die ik hier werk, heb ik groei meegemaakt”, zegt Henk Immerzeel, financieel manager bij Van Walraven.

Assortimentsgroei

“Dat komt omdat we ons voor 90 procent richten op basismaterialen.” De groothandel, die zich onderscheidt door haar serviceniveau, heeft ook dit jaar een groei doorgemaakt. “Als mensen gaan bezuinigen, doen ze dat eerder op aan mode onderhevige luxeartikelen dan op basismaterialen.” Sinds 2007 groeide Van Walravens assortiment van ongeveer 19.000 naar 28.000 artikelen – en “dat breidt zich nog steeds uit.”

 

Deze groei veroorzaakte een automatiseringsvraagstuk. “We groeiden en kregen steeds meer producten. We konden de minimale en maximale voorraden niet langer uitrekenen in een Excel-bestandje. Die waren zo wisselend – je was eigenlijk altijd te laat.” Van Walraven had behoefte aan een geschikte oplossing voor de optimalisatie van haar voorraad en besloot Slim4 te implementeren. De groothandel werkt al met Agresso Wholesale: “Dat bevalt goed en is goed te besturen en beheren.”

Optimalisatie van de voorraad

De voorraadoptimalisatiesoftware doet een toekomstvoorspelling over de verkoopcijfers op basis van het verleden. “Elke nacht worden de gegevens van Agresso Wholesale naar de applicatie overgebracht en weer teruggehaald. Vervolgens genereert het een bestelvoorstel. Daar komen overdag de lopende bestellingen bij. Op basis daarvan beheren we nu onze voorraad. De software is bij uitstek geschikt als je heel veel producten in je assortiment hebt.”

 

Immerzeel vervolgt: “De regel dat zeker 60 procent van je niet-verkochte producten nieuwe producten zijn die nog nooit verkocht zijn, gold ook bij ons. Daar proberen we wat meer op te sturen. Dat kan goed met deze software, omdat je inzichtelijk kan maken welke nog nooit verkochte producten er liggen.” Die inzichtelijkheid komt de groothandel ten goede. “Het belangrijkste voordeel is dat de servicegraad en uitleveringsgraad al snel omhoog gingen.”

Finetunen

Maar dat is natuurlijk geen kunst als je oneindig veel producten neerlegt – de kunst is om op het juiste moment de juiste producten in huis te hebben. “De wens was dus om ook de feitelijke magazijnvoorraad omlaag te krijgen.” Dat lukt Van Walraven door het voorraadsbeheersysteem te finetunen. “Afhankelijk van de betrouwbaarheid van je leverancier bepaal je hoeveel voorraad je in het magazijn opslaat. Eerst ga je het erg op veilig spelen. Als blijkt dat een leverancier beter levert dan we in het systeem hebben staan, kun je de voorraad beter bij die leverancier laten staan.”

Meer inzicht en begrip: betere werksfeer

Het finetunen van het systeem is de bedrijfsprocessen ten goede gekomen. “Dat loopt nu goed. Het is heel inzichtelijk geworden. De samenwerking tussen met name inkoop en verkoop is echt verbeterd. Dat heeft een goede invloed gehad op de werksfeer – omdat er meer begrip is, is het aangenamer.” Immerzeel verduidelijkt: “Als je zaken inzichtelijk kan maken met voorbeelden, liggen er echte feiten en zijn sommige dingen wat makkelijker te accepteren. Omdat we elkaar beter begrijpen, is er meer begrip voor elkaars situatie. Verkoopmensen hebben namelijk een andere beleving bij materialen dan de artikelbeheerder, inkoper of directeur.”

 

De financieel manager vervolgt: “Daarom hebben wij met een presentatie voor de verkoopafdeling inzichtelijk gemaakt wat het effect is van het ongelimiteerd neerleggen van nieuwe producten. Met als gevolg dat we nu meer samen kijken naar wat we willen met de in- en verkoop. Er moet een goede balans zijn tussen nieuwe producten en je courante voorraad. Daar denken we nu beter over na: we overleggen langer en maken betere afspraken met leveranciers waar we nieuwe producten aanschaffen.”

Verbeterde service

De financieel manager ziet een duidelijke verbetering in de technische ondersteuning dankzij de Service Level Agreement: “Vragen worden veel sneller opgepakt omdat we nu voor een aantal uur een consultant in huis hebben. Dit geeft ons de mogelijkheid sneller en vaker zaken te bespreken, ook de minder urgente. Hierdoor zijn we veel dingen voor en pakken we dingen eerder op – een groot voordeel.” De overeenkomst omvat ook alle updates en schept duidelijkheid over de factuur dankzij een vaste tarifering.

 

Immerzeel is tevreden omdat het magazijnvoorraadvolume afneemt en de uitleveringsgraad omhoog is gegaan. “Het loopt goed en het gaat steeds beter.” Hij ziet de toekomst positief tegemoet. “Het belangrijkste is dat het nu goed werkt – daar zijn we tevreden over. We hebben prima contact met de mensen van UNIT4 en Slim4 en zetten die samenwerking graag voort.”

Reageer op dit artikel