artikel

Loyaliteit en imago ERP

Supply chain Premium

Wat is het imago van ERP-leveranciers waar het gaat om serviceverlening? Zouden de huidige klanten hun leverancier aanbevelen op dit punt? De uitkomsten hiervan lopen redelijk parallel met het tevredenheidsonderzoek. Maar er zijn ook verschillen.

Aan klantenbinding dankzij serviceverlening haalt Infor de mooiste score binnen – 62 procent zegt ook in de toekomst zaken te willen doen met Infor gelet op de serviceverlening. Kort daarachter zitten SAP en MBS (61 procent). Accountview en Oracle halen net de helft. Exact zit daar met 38 procent ruim onder.

Opmerkelijk is dat klanten van SAP, MBS, maar ook Accountview bij andere bedrijven hun leverancier van harte aanbevelen. Voor de andere aanbieders – ook Infor – dat het merendeel van klanten daar neutraal tegen over staat of waarschijnlijk geen aanbeveling zou doen.

 

Onderscheidend vermogen

Binnen de categorie ‘onderscheidend vermogen’ heeft SAP het beste imago. SAP wordt het meest gezien als onderscheidend in de markt op dit punt. Van de respondenten was 59 procent het hier (geheel) mee eens, slechts 5 procent was het (geheel) oneens. Exact wordt het minst gezien als onderscheidend. Slechts een derde van de ondervraagden (33 procent) was het er (geheel) mee eens dat Exact onderscheidend was. 26 procent  was het hier (geheel) mee oneens.

 

Gevoel een gewaardeerde klant te zijn

Accountview geeft klanten het meest het gevoel dat ze een gewaardeerde klant zijn. 59 procent was het (geheel) eens met deze vraag, echter een vrij hoog percentage (17 procent) is het hier geheel mee oneens.

Exact heeft het minst sterke imago op dit punt (43 procent mee eens, 30 procent (geheel) mee oneens).

 

Kritisch voor de business

Infor heeft het sterkste imago op het punt dat de leverancier weet wat kritisch is voor de business van de klant (67 procent (geheel) mee eens, 0 procent (geheel) mee oneens).

Het imago op dit punt is het minst sterk bij Exact (30 procent mee eens, 31 procent (geheel) mee oneens).

 

Meedenken om kosten te besparen

Het sterkste imago op het punt van het meedenken om kosten te besparen ligt bij Infor (47 procent (geheel) mee eens). Exact heeft het zwakste imago op dit punt (23 procent (geheel) mee eens).

Reageer op dit artikel