artikel

Railpro worstelt met voorraadverlaging

Supply chain Premium

Railpro worstelt met voorraadverlaging

Voestalpine Railpro heeft zich tot doel gesteld haar voorraden drastisch te verlagen, maar wil de leverbetrouwbaarheid minimaal op hetzelfde niveau houden en zo mogelijk zelfs verbeteren. De uitdaging die is aangegaan behelst een reductie van de voorraad van 35 miljoen naar 22 miljoen euro. Voestalpine Railpro wordt bij deze omvangrijke klus bijgestaan door consultants van Gordian. Vanuit deze organisatie is Jürgen Donders tijdelijk aangesteld als manager operations van Voestalpine Railpro.

Voestalpine Railpro heeft zich tot doel gesteld haar voorraden drastisch te verlagen, maar wil de leverbetrouwbaarheid minimaal op hetzelfde niveau houden en zo mogelijk zelfs verbeteren. De uitdaging die is aangegaan behelst een reductie van de voorraad van 35 miljoen naar 22 miljoen euro. Voestalpine Railpro wordt bij deze omvangrijke klus bijgestaan door consultants van Gordian. Vanuit deze organisatie is Jürgen Donders tijdelijk aangesteld als manager operations van Voestalpine Railpro.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Voestalpine Railpro   Leverancier/dienstverlener: Gordian Logistic Experts
Plaats:  
Branche:   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam:  
De eerste plannen ontstonden aan het begin van 2006. “Zelf was ik op dat moment nog niet betrokken bij Railpro, ik kwam iets later in dienst bij het bedrijf, toen Railpro constateerde dat binnen de eigen organisatie aanvullende kennis nodig was om aan de doelstellingen te voldoen. Naast een voorraadverlaging stelde Voestalpine ook de eis dat de leverbetrouwbaarheid drastisch omhoog zou moeten”, aldus Donders.

 

Druk aandeelhouders

Dat bedrijven steeds vaker, mede onder druk van aandeelhouders, gedwongen worden om voorraden uit de keten te drukken, wordt langzaam duidelijk. Het maakt in eerste instantie dan niet uit hoe de verlaging tot stand komt, als de hoeveelheid kapitaal die in voorraden zit maar wordt verminderd. Dat was bij Voestalpine Railpro ook het geval. Donders: “En dus zijn we begonnen met het verlagen van de voorraad. Het gebroken boekjaar eindigt hier op 1 april en dus is dat een mooi moment om het voorraadniveau zo laag mogelijk te hebben. In een paar maanden na de start van het project, net voor 1 april 2007, was de voorraad inderdaad gedaald van 35 miljoen euro naar 27 miljoen euro. Dat was het gestelde target. Helaas ging die verlaging wel ten koste van de leverbetrouwbaarheid".

 

Leverbetrouwbaarheid belangrijker dan voorraad

Over de verminderde leverbetrouwbaarheid was men bij Voestalpine Railpro uiteraard niet tevreden. Overigens werd die onvrede mede ingegeven door de ontevredenheid van de werkvloer en de klanten. Verkopers waren er niet over te spreken dat ze orders verloren door de verslechterde leverbetrouwbaarheid. De oorspronkelijke eis dat de voorraad terug zou gaan naar 22 miljoen euro werd inmiddels als te streng gezien. “Leverbetrouwbaarheid werd de primaire focus, het percentage moest omhoog naar 93, 94 procent en is nu zelfs 95 procent. En als je ziet waar we vandaan komen, 85 procent, dan is dat dus een hele goede vooruitgang.”

 

Koppeling systemen

Volgens de manager operations heeft het betere gebruik van het SAP ERP-pakket in het verhogen van de leverbetrouwbaarheid een grote rol gespeeld en vallen er volgens hem zelfs nog meer verbeteringen te halen. Het ERP-systeem werd in 2002 al ingevoerd en de voorraadbeheeroplossing SLIM van Infolog werd er nadien aan gekoppeld. “Maar tijdens de implementatie is de ERP niet zo ingericht dat Railpro er vanaf de livegang optimaal gebruik van heeft kunnen maken. Het systeem is destijds zo ingericht dat een forecast ter grootte van de levertijd het maximum was. Nu is het zo aangepast dat een forecast van een jaar mogelijk is.”  

 

Voorraadverlaging doorzetten

De leverbetrouwbaarheid is in het laatste jaar na een eerste daling met sprongen vooruitgegaan, iets dat volgens Donders overduidelijk gevolgen heeft gehad voor de hoeveelheid voorraad. Toch wil de manager operations het eigenlijk eerste doel van Voestalpine, het verlagen van de voorraad, continueren. Hij geeft ook een reden waarom de voorraadpositie op dit moment zo hoog is. “We staan aan de vooravond van de start van twee megaprojecten. Een in het zuiden van het land, waarbij flink wat rails moeten worden vervangen, en een in het noorden van het land, waar ook de nodige onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd gaan worden. Voor die twee megaprojecten hebben we nu vrij veel voorraad liggen. Ik denk dat we zodra die projecten starten hier heel wat minder voorraad hebben, maar teruggaan naar een voorraadpositie van 27 miljoen voor 1 april zal lastig worden. Wél wil ik op het gebied van non-moving stock nog een flinke slag slaan.”

Reageer op dit artikel