artikel

Spruit Transmissies pioniert met e-business

Supply chain Premium

Spruit Transmissies pioniert met e-business

Importeur/groothandel Spruit Transmissies ziet op korte termijn e-business in de markt van industriële aandrijfsystemen doorbreken. Het bedrijf investeert daarom in digitalisering om klaar te zijn voor de toekomst.

Spruit Transmissies is de Nederlandse importeur van een groot aantal topmerken in industriële aandrijftechniek. Het bedrijf levert onder meer riemen, kettingen en koppelingen aan technische groothandels, machinebouwers en grote eindgebruikers. Het is een nichemarkt, vertelt directeur Dick Winkelhuis, met diverse concurrenten. “Maar dat zijn veelal specialisten op deelgebieden. Geen enkele partij heeft de brede expertise zoals wij die hebben.”

 

De sterke marktpositie maakt Spruit Transmissies niet blind voor maatschappelijke trends. Zo heeft de digitalisering ook de markt van industriële aandrijfsystemen bereikt. Winkelhuis: “Dit is nog een vrij traditionele sector. Er wordt gecommuniceerd via de fax en per e-mail. Maar heel veel gebeurt ook nog via de telefoon en persoonlijk contact. Dat is logisch, want bij aandrijftechniek komt vaak maatwerk kijken. Bijna elk product moet worden aangepast aan specifieke omstandigheden.”

 

Nieuwe generatie

Toch ziet Winkelhuis mogelijkheden voor digitalisering. In de administratieve verwerking van orders gebeurt nog veel handmatig. “Twee jaar geleden zijn wij gaan nadenken over een e-business strategie”, vertelt de Alkmaarse ondernemer. “De huidige generatie in onze branche mag dan nog vrij traditioneel denken en handelen, er komt een jonge generatie op die gewend is alles met de computer te doen. Ik ben ervan overtuigd dat de digitalisering de komende jaren ook in onze sector doorzet. Als importeur en groothandel hoeven we niet per se ver voorop te lopen, maar we willen ook zeker de boot niet missen.”

Spruit Transmissies riep de hulp in van Syntens, een eerstelijnsadviesorganisatie die zich richt op het mkb. Syntens maakt zich vooral hard voor innovatie. E-business valt daar zeker onder te rangschikken, zegt Syntens-adviseur Hans Andela. “Spruit Transmissies had een e-business strategie ontwikkeld en wilde van mij horen of deze realistisch was. Ik denk het wel. Spruit wil afnemers voorraad-, product- en prijsinformatie gaan geven via het internet. Een volgende stap is het faciliteren van online bestelmogelijkheden, waarbij bestellingen volledig automatisch kunnen worden afgewikkeld, tot facturatie aan toe.”

 

Profielen

In samenspraak met Syntens is een vernieuwende aanpak bedacht om de e-business strategie vorm te geven. Spruit Transmissies denkt dat er bij klanten twee groepen medewerkers zijn die momenteel de grootste behoefte hebben aan e-business. Winkelhuis: “Dat zijn verkopers en constructeurs. Verkopers willen vooral inzicht hebben in voorraden, prijzen en producten. Constructeurs gebruiken internet vooral als catalogus. Onze toekomstige website moet zowel de verkoper als de constructeur bedienen. We hebben daarom twee fictieve personen bedacht, Gerard en Freek. Gerard is een verkoper en Freek een constructeur. Vervolgens hebben we profielen gemaakt van Gerard en Freek. Aan wat voor informatie hebben zij behoefte? Wat verwachten zij van Spruit en wat willen ze met internet? Maar ook: hoe oud zijn beiden? We wilden een zo compleet mogelijk beeld hebben.”

Nadat de profielen waren opgesteld hielp Syntens bij het selecteren van een aantal webdesigners. De beste partij heeft op basis van de profielen een website ontworpen. Die site werkt nu in een proefomgeving. “Het concept van de site stoelt op drie pijlers: kennis, gemak en betrouwbaarheid”, licht Winkelhuis toe. “Binnenkort gaan we de site uittesten bij klanten, bij de “echte” Gerards en Freeks dus. Op basis van hun commentaar passen we de site aan. Eind dit jaar moet alles operationeel zijn.”

 

Ondernemerschap

Om e-business mogelijk te maken bleek Spruit Transmissies ook een nieuw ERP-systeem nodig te hebben. Het oude systeem was niet geschikt om e-business te ondersteunen. De selectie van een nieuwe leverancier liep parallel aan de ontwikkeling van de nieuwe website. 

Hans Andela van Syntens heeft vooral bewondering voor het ondernemerschap van Winkelhuis. “In de branche van aandrijftechniek kom ik veel mensen tegen die huiverig zijn om te vernieuwen. Winkelhuis heeft dat niet. Integendeel, hij kijkt vooruit. Zijn e-business strategie vind ik goed doordacht.”

Winkelhuis hoopt dat e-business op termijn tot een kostenbesparing kan leiden. Maar dat is niet zijn hoofddoel. “In het administratieve proces zijn zeker efficiency-slagen te maken. Maar de investeringen in e-business zijn niet gering. Je hebt de kosten van hard- en software, maar moet ook de markt bewerken. Klanten moeten immers vertrouwd raken met e-business. Dat zal tijd en inspanningen vereisen.”

De belangrijkste reden om digitaal te gaan is de toekomst. “Jongeren willen zoveel mogelijk met de computer kunnen afhandelen. Bovendien kijk ik ook naar de arbeidsmarkt. Als je niet digitaliseert, heb je straks de naam oubollig te zijn. Dan wordt het lastig om nog aan goed gekwalificeerd personeel  te komen.”

 

Foto’s:

Syntens-adviseur Hans Andela (rechts) was op bezoek bij Spruit Transmissies in Alkmaar en liep samen met Dick Winkelhuis het bedrijf door

 

Tandwielen en kettingen voor transmissie van allerlei soorten goederen worden er geproduceerd

 

Reageer op dit artikel