Alles over Stadslogistiek

stadshubs

Opzetten buurthubs voor stadslogistiek veelbelovend maar complex

Het ontwikkelen van hubs voor buurtlogistiek biedt grote kansen, maar het opzetten van dit soort buurthubs is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Er spelen heel veel uiteenlopende belangen. En vaak ontbreekt een duidelijke probleemeigenaar, benadrukken onderzoekers Susanne Balm, Koos Johannes en Sander Wilmsen.

Duurzaam Transport

Serious game helpt last mile schoner en slimmer te maken

Het optimaliseren van de last mile is essentieel voor een duurzamere toekomst, zegt Enide Bogers, senior-onderzoeker bij het lectoraat Logistiek en Allianties van de HAN en voornaamste bedenker van serious game 'The Last Mile Challenge'. Bogers vertelt hoe dit fysieke spel bewustwording en samenwerking stimuleert in de complexe wereld van logistiek.

stadslogistiek

Logistieke kosten drukken zwaar op horecaondernemers

Horecaondernemers staan de komende jaren voor een flinke uitdaging door stijgende logistieke kosten. Dat blijkt uit het rapport 'Foodservicelogistiek in dichtslibbende binnensteden' van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) en Topsector Logistiek.

Hans Quak
doorbraak 2024

Logistiek is niet gratis in de last mile - dat besef dringt nu door

In de logistiek weten we maar al te goed, dat pakketbezorging niet gratis is. Afgelopen jaar is er wel het een en ander verandert in het denken over de kosten van retourneren en afleveren. Niet alleen bij webwinkels maar ook bij online consumenten.

zero-emissiezones

Eén op drie ondernemers verwachten hinder door zero-emissiezones

Meer dan een derde van de ondernemers (34 procent) verwacht problemen met hun bedrijfsvoering door de invoering van zero-emissiezones in veertien grote steden volgend jaar. Dat komt naar voren uit een onderzoek van leasemaatschappij Ayvens.

overheidsbeleid

Schoonste dieselvoertuigen mogen jaar langer ZE-zone in

Ondernemers met een relatief schone dieselvoertuig (emissieklasse 6) mogen een jaar langer de zero-emissiezones in. Dat heeft het kabinet vrijdag besloten. Staatssecretaris Chris Jansen (Milieu) geeft deze ondernemers de ruimte om tot 1 januari 2029 emissievrije zones in te rijden. In een eerste reactie zeggen veertien gemeenten nog altijd vast te houden aan hun plannen.

zero-emissiezones

Gemeente helpt ondernemers bij invoering ZE-zone Amsterdam

Om ondernemers te helpen voorbereiden op de invoering van de zero-emissiezone die per 1 januari 2025 wordt ingevoerd, biedt de gemeente Amsterdam uitgebreide ondersteuning. Ondernemers kunnen onder andere 3.000 euro subsidie aanvragen voor de aanschaf of lease van uitstootvrije voertuigen en er wordt een zogenaamde klushub opgezet. Ondernemers kunnen hier hun voertuig parkeren en overstappen op een elektrisch voertuig.

Duurzaam Transport

Jumbo bevoorraadt winkels met nieuwe e-truck Renault

Supermarkt Jumbo belevert vanaf deze week winkels in Amsterdam met Renault Trucks' Oxygen, een nieuwe e-truck die speciaal is ontworpen voor stadslogistiek. Het betreft een pilot van zes maanden, waarna het traject wordt geëvalueerd.

stadslogistiek

Spijkstaal gaat met leasebedrijf vergroenen voor last-mile

Voertuigenfabrikant Spijkstaal gaat zijn lichte elektrische voertuigen (LEV's) leveren aan leasebedrijf Ayvens. De partijen willen op deze manier ondernemers beter kunnen ondersteunen in de energietransitie.

zero-emissiezones

Kabinet haalt bakzeil, ZE-zones gaan toch gewoon door

Het kabinet staakt het verzet tegen de komst van zero-emissiezones in binnensteden. Veel van de betrokken gemeenten hadden al aangegeven sowieso door te willen gaan. Ook de logistieke sector zelf wil van geen uitstel weten.