VMN media
'In mijn managementteams zitten vooral mannen, dat moet veranderen'
In de managementteams bij Danone zitten nu nog vooral mannen. Dat moet veranderen, maar niet ten koste van alles.
In de managementteams bij Danone zitten nu nog vooral mannen. Dat moet veranderen, maar niet ten koste van alles.
Natasha Keulers-Theeuwen leidt meerdere warehouses van Danone. Ze houdt van de dynamiek van de sector, van tempo, scherpe keuzes en heeft een broertje dood aan eindeloos analyseren. Keulers combineert nuchter leiderschap met liefde voor de operatie. 'Ik hou van stupid simpel: als je het aan je oma kunt uitleggen, dan zit het meestal wel goed.'
Magazijnmedewerkers die zelf kunnen kiezen welke taken ze uitvoeren, zijn gemotiveerder, tevredener en even efficiënt als hun collega's die de taken krijgen toegewezen door software.
Repetitieve taken worden in de toekomst overgenomen door AI-gestuurde robots, en daarmee verandert het takenpakket voor mensen. 'Om dit type medewerkers aan te trekken, zullen bedrijven moeten investeren in hun faciliteitenaanbod.'
Hoewel de lonen in de logistiek de afgelopen tien jaar behoorlijk zijn gestegen, heeft niet iedereen dit even sterk in zijn portemonnee gevoeld. Terwijl vrachtwagenchauffeurs en magazijnmedewerkers hun uurloon met meer dan een derde zagen stijgen, bleef de koopkracht van andere medewerkers achter door de inflatie. Voor groepen als laders en lossers is die zelfs afgenomen. Dat blijkt uit een analyse van recente CBS-cijfers door carrièreplatform Cvster.
In een sector die al jaren kampt met een oplopend tekort aan vrachtwagenchauffeurs, doen logistiek dienstverleners er alles aan om het roer om te gooien. Traditionele wervingsmethoden maken plaats voor strategische investeringen in opleiding, arbeidsvoorwaarden en vooral: menselijkheid. In dit artikel delen Melis Logistics, Claassen Logistics en STL hun aanpak om chauffeurs te werven én te behouden.
5,5 procent van de medewerkers in de transport- en logistieke sector is in het tweede kwartaal van 2025 van baan gewisseld. De sector staat met dit percentage in de top-3 van bedrijfstakken met veel baanwisselaars, maar het percentage is wel flink gezakt ten opzichte van 2022.
De Europese Commissie heeft een reeks van 25 aanbevelingen gepresenteerd om de personeelstekorten en de genderkloof in de Europese transportsector aan te pakken. Vrouwen vertegenwoordigen momenteel slechts 22 procent van de werknemers in de sector. Het advies richt zich op het aantrekken en behouden van vrouwelijk talent en wil zo de sector diverser en inclusiever maken.
Ruim twee derde van de teamleiders in de logistiek staat open voor een andere baan. 20 procent is zelfs actief op zoek. Een goede pensioenregeling wordt gezien als belangrijkste arbeidsvoorwaarde. Verder zoekt de gemiddelde teamleider naar een goede werk-privébalans.
Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) willen samen meer mensen - ook met een afstand tot de arbeidsmarkt - duurzaam aan het werk helpen in de sector transport en logistiek.