VMN media
Zorgen vakbond gegrond: DSV gaat forse ontslagronde in
DSV gaat meer dan 10.000 banen schrappen na de overname van DB Schenker. Tijdens de onderhandelingen waarschuwde vakbond Verdi daar al voor.
DSV gaat meer dan 10.000 banen schrappen na de overname van DB Schenker. Tijdens de onderhandelingen waarschuwde vakbond Verdi daar al voor.
Ruim twee derde van de teamleiders in de logistiek staat open voor een andere baan. 20 procent is zelfs actief op zoek. Een goede pensioenregeling wordt gezien als belangrijkste arbeidsvoorwaarde. Verder zoekt de gemiddelde teamleider naar een goede werk-privébalans.
Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) willen samen meer mensen - ook met een afstand tot de arbeidsmarkt - duurzaam aan het werk helpen in de sector transport en logistiek.
Het personeelstekort in de transportsector is een taai probleem. Ook al verbeteren de arbeidsvoorwaarden en stijgt de arbeidsproductiviteit, dan nog ziet het ernaar uit dat de sector structureel moet veranderen om competitief te blijven. Dat stelt Henry Steenbergen, directeur Transport en Mobiliteit van Rabobank, in een nieuwe sectorprognose.
Het stormt momenteel in de wereld van logistiek. Dat schrijft Hans Moonen op basis van grootschalig klantonderzoek van CGI. "Geopolitiek levert hoofdbrekens, vergrijzing een kopzorg en klimaatverandering sores, maar verduurzaming biedt gelukkig ook de nodige kansen." Opvallend is dat de logistiek digitalisering inmiddels als vanzelfsprekendheid ziet om de uitdagingen het hoofd te bieden.
Het eerste kwartaal van 2025 laat tekenen zien van een iets minder krappe arbeidsmarkt voor de transportsector. Uit cijfers van STL (Sectorinstituut Transport en Logistiek) blijkt dat de instroom van chauffeurs een flink stuk hoger ligt dan de uitstroom in dezelfde periode. Maar het is nog te vroeg om de vlag uit te hangen.
Logistic Force heeft detacherings- en consultancybureau UBrands overgenomen. Met deze stap verstevigt de HR-dienstverlener haar positie binnen en buiten de logistieke sector.
Meer dan de helft van de heftruckchauffeurs in Nederland heeft de leeftijd van vijftig jaar bereikt. Bedrijven zien steeds meer de vergrijzing om zich heen grijpen en gaan het de komende jaren lastig krijgen om de leeggevallen plekken achter het heftruckstuur weer ingevuld te krijgen.
Het vinden en behouden van de juiste medewerkers is dit jaar het belangrijkste aandachtsgebied voor logistiek dienstverleners. Niet gek, want 90 procent van de ondervraagden zegt momenteel extra medewerkers nodig te hebben. Het arbeidsproces innoveren staat echter nauwelijks op de agenda.
80 procent van de jonge mensen die nu de arbeidsmarkt opkomen, vindt een goed salaris de belangrijkste factor bij het kiezen van werk. Praktisch opgeleide Gen Z'ers haal je binnen met een duidelijk verhaal en financiële zekerheid.