nieuws

Uber investeert 200 miljoen dollar in Freight

Logistieke dienstverlening 4303

Uber investeert flink in zijn freight tak. Het vrachtplatform pompt de komende jaren vele miljoenen dollars in zijn systeem en neemt duizenden ingenieurs aan.

Uber investeert 200 miljoen dollar in Freight

Uber gelooft in zijn vrachtdivisie. Dat blijkt uit de aangekondigde kapitaalinjectie van het bedrijf. Het vrachtplatform investeert de komende jaren 200 miljoen dollar in Freight. Ook neemt het 2000 ingenieurs aan om het systeem nog beter en slimmer te maken. Dat melden diverse Amerikaanse media.

Dat Uber juist geld pompt in zijn vrachttak is niet raar. Uber Freight is een van de snelst groeiende businessunits van Uber, aldus het bedrijf zelf. In de Verenigde Staten telt het Uber Freight netwerk 36.000 transportbedrijven en zijn er 400.000 chauffeurs aangesloten.

 Uber Freight geland in Europa

Sinds dit jaar heeft Uber Freight zijn zinnen gezet op Europa. Het ‘asset free’ online vrachtuitwisselingsplatform ziet zichzelf als ‘de 3pl’er’ en wil na de taximarkt nu de transportmarkt ontwrichten. Hoe het techbedrijf dat wil doen? Met slimme technologie en door open en eerlijk te zijn richting verladers en transporteurs.

Zo werkt Uber Freight

Daniel Buckzowski is de man binnen Uber die voor de expansie in Europa moet zorgen:“Wij zijn een 3pl-bedrijf. Dat betekent dat we een freight forwarder zijn onder Nederlandse wetgeving. Wij brengen vraag en aanbod van vracht en transport samen. We doen dit alleen bij full truck loads. De verlader biedt zijn te vervoeren vracht aan. Via de applicatie kan het bedrijf de status volgen en altijd inzien of en wanneer de lading is geboekt door een transporteur. Wanneer de chauffeur onderweg is, kan de lading realtime worden gevolgd. De transporteur op zijn beurt krijgt de exacte afmetingen, soort, volume en gewicht van het te vervoeren product te zien. Evenals de prijs die hij krijgt betaald.”

Lees ook
Zo wil Uber Freight Europa veroveren

 

Uber heeft Uber Freight in augustus 2018 tot een afzonderlijke businessunit gemaakt. Sindsdien heeft het bedrijf de app opnieuw ontworpen, met nieuwe navigatiefuncties die het zoeken naar en filteren van ladingen eenvoudiger en intuïtiever maken, evenals andere functies, waaronder een bijgewerkte kaart weergave en een zoekbalk boven aan het scherm.

Het heeft ook een aantal belangrijke personen aangetrokken dat de ambitie van het bedrijf staaft.  Het bedrijf nam Andrew Smith, een van de eerste medewerkers van Box, in dienst om leiding te geven aan de wereldwijde verkoop bij Uber Freight en Bar Ifrach, voorheen van Airbnb, om het marktteam te leiden.

 

Reageer op dit artikel