nieuws

Groei transport en logistiek stagneert in 2019

Logistieke dienstverlening 1833

De Nederlandse economie en export groeien volgend jaar. Ook de volumes in de sector Transport & Logistiek nemen toe. Brexit en internationaal protectionisme zijn gevaren die op de loer liggen. Personeelstekort is een ander risico dat de groei belemmert.

Groei transport en logistiek stagneert in 2019

De Nederlandse economie groeit in 2019 met 2.0%. Een krappere arbeidsmarkt, dalend consumentenvertrouwen en een minder goed gevulde exportorderportefeuille zijn de aanleidingen voor een minder positieve prognose.  Risico’s voor tegenvallende groei zijn vooral in het buitenland te vinden. Dat blijkt uit de ING Outlook 2019 van ING Economisch Bureau en ABN Amro.

2 procent groei

De sector Transport & Logistiek laat dezelfde cijfers zien. De sector noteert dit jaar nog een volumegroei van zo’n 3 procent. Volgend jaar komt dat uit op 2 procent. In het binnenland groeit de vraag van opdrachtgevers uit de bouw, detailhandel en de horeca in een iets lager tempo door. Internationaal wordt het jaar bij Europese klanten minder uitbundig. De wereldhandel laat nog steeds enige groei zien, maar verladers uit de exportgerichte industrie en de groothandel groeien minder.

 

 

 

Wegvervoer

Hoewel de vervoersvraag terugschakelt, blijft het zeker in logistieke dienstverlening, het wegtransport en het pakketvervoer in 2019 druk. Logistieke dienstverleners kunnen daarbij ook structurele groei boeken door dienstverlening door de groei van e-commerce. Tekort aan arbeidskrachten blijft knellen en vragen om creativiteit en ondernemerschap. De binnenvaart veert in 2019 terug van laagwaterjaar 2018.

 

 

Risico export

Export zal in 2019 stijgen met 2.0 procent. Dat is 0,6 procent lager dan dit jaar. Oorzaak: de groei van de wereldeconomie verliest aan kracht. Daarnaast drukken handelsbeperkingen de wereldhandel en het wereldwijde sentiment. Er liggen met eventuele verdergaand protectionisme, het conflict over de Italiaanse overheidsbegroting en brexit risico’s op de loer. Van de aanstaande brexit heeft Nederland al de directe effecten ondervonden.

 

Bekijk rapport ABN Amro

Het aantal positief gestemde ondernemers in de transportsector is hoog,
maar is wel aan het dalen.

Lees het hele rapport

 

 

Zo is de uitvoer van Nederlandse goederen naar het Verenigd Koninkrijk de afgelopen twee jaar minder hard gegroeid dan naar de meeste andere bestemmingen. In 2018 groeide de economie in de eurozone naar schatting met 1,9 procent. Het Economisch Bureau van ABN Amro verwacht voor 2019 een groei van 1,4 procent.

 

ING-2019

 

 

Personeelstekort

Een ander zorgenkindje is de krappe arbeidsmarkt. Het tekort aan arbeidskrachten blijft oplopen, vooral in het goederenwegvervoer, bij opslagbedrijven en logistiek dienstverleners. Gemiddeld geeft bijna 35% van de ondernemers in de transportsector aan dat het tekort aan arbeidskrachten een belemmering vormt. Dat percentage is nog nooit zo hoog geweest, concludeert ABN Amro in zijn prognose.

 

Personeelstekort
in de logistiek

personeelstekort

 

 

 

Zo staat het ervoor >>>

 

 

Ook kampen bouwbedrijven met materiaal- en personeelstekorten waardoor bouwprojecten vertragen en de prijzen stijgen. De sector Transport & Logistiek kampt al langere tijd met fors personeelstekort; in alle gelederen.

 

 

 

 

 

 

Minder enthousiasme over de toekomst

Het ondernemersvertrouwen in transport en logistiek bereikte begin 2018 een hoogtepunt en lijkt inmiddels over dat hoogtepunt heen. Een ruime meerderheid van de bedrijven blijft eind 2018 nog wel positief, ondanks de moeizame doorbelasting van hogere lonen en fors duurdere brandstof.  Voor 2019 is het oppassen geblazen, waarschuwt ING. In 2019 stijgen de loonkosten verder en dit hakt er als grootste kostenpost voor veel bedrijven in. Kostenbeheersing en productiviteitsverbetering per medewerker, bedrijfsmiddel of vierkante meter zijn cruciaal om er financieel niet bij in te schieten of idealiter te verbeteren, aldus de bank.

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel