nieuws

Ceva wijst vijandig overnamebod DSV af

Logistieke dienstverlening 1653

CMA CGM heeft zijn aandelen belang in Ceva Logistics verhoogd van 24,99 procent naar 33 procent. De containerrederij – die deels eigenaar is van de logistiek dienstverlener – vergroot het belang nadat een overnamepoging van Ceva door het Deense DSV is mislukt.

Ceva wijst vijandig overnamebod DSV af

Het bod van DSV was met 27,75 Zwitserse Franc (CHF) per aandeel goed voor een totaalbedrag van 1,53 miljard CHF, circa 1,33 miljard euro. Ceva zegt verklaart vanochtend dat het bod van de Denen is afgewezen omdat een overname niet in het belang zou zijn van het bedrijf en aandeelhouders. Daarbij komt dat er ook niet hoog genoeg zou zijn geboden.

 

 

 

Lees ook: 

Kwart aandelen Ceva Logistics in handen Franse containergigant

 

 

 

Bescherming tegen vijandelijke overnames

Ook maakt Ceva bekend dat het 33 procent aandelenpakket, waarover CMA CGM vorige week al over speculeerde, mogelijk nog verder gaat uitbreiden. Daarmee zou de logistiek dienstverlener nog beter beschermd zijn tegen mogelijke vijandelijke overnames door logistiek dienstverleners als DSV. Daarboven komt ook nog een aanvullende kapitaalsinjectie van de Franse rederij dat het belang in Ceva overigens bewust tot 33 procent heeft verhoogd. Bij 33,3 procent zijn bedrijven volgens de Zwitserse wetgeving – waar Ceva onder valt – verplicht een bod op het complete aandelenkapitaal te doen.

DSV: ‘Aantrekkelijke premie aandeelhouders’

In een reactie liet DSV eerder al weten dat het overnamebod de aandeelhouders van Ceva een aantrekkelijke premie van 50,7 procent zou opleveren voor de huidige aandelenprijs van de logistiek dienstverlener van 18,42 Zwitserse Frank, afgaand op de prijs vanaf 10 oktober dit jaar.

‘Combinatie DSV-Ceva van grote waarde’

Ook stelt de Deense logistiek dienstverlener dat het de activiteiten van Ceva al lang respecteert en dat het combineren van beide bedrijven van grote waarde zou zijn voor alle belanghebbenden, aandeelhouders, werknemers, klanten en leveranciers.

Reageer op dit artikel