nieuws

Mars en Heinz organiseren ‘NK Speeddocking 2012

Logistieke dienstverlening

Mars Nederland en HJ Heinz organiseren samen de tweede editie van het ‘NK Speed Docking 2012’. Mars organiseerde ook al de eerste editie in 2011. Beide bedrijven willen met dit initiatief een sneller en efficiënter goederenontvangstproces bij distributiecentra van retailers mogelijk maken.

Mars en Heinz organiseren ‘NK Speeddocking 2012
NK Speed Docking 2011

Het ‘NK Speed Docking’ is een logistieke competitie tussen Nederlandse distributiecentra. De competitie start 2 april en loopt tot en met 2 juni 2012. Mars en Heinz werken al samen op het gebied van duurzame logistiek met ‘Green Order ‘. De winnaar van de eerste editie in 2011 was het distributiecentrum van Plus Retail Oost in Haaksbergen . Die losten de vrachtwagens van Mars Nederland toen het snelst (foto).

 

Verblijftijden
De basis van het NK Speed Docking is het meten van de verblijftijden van vrachtwagens bij distributiecentra. Chauffeurs van twee logistiek dienstverleners zorgen met boordcomputers voor een nauwkeurige tijdregistratie. Het distributiecentrum dat gedurende de negen weken gemiddeld de kortste verblijftijd weet te realiseren, wordt de Nederlands Kampioen Speed Docking 2012. Logistiek expert Walther Ploos van Amstel  ziet er als official op toe dat het kampioenschap correct verloopt.

 

Doorstroming

Voor retailers zorgt een sneller ontvangstproces van goederen voor rust en betere doorstroming bij hun distributiecentra. Naast een efficiënter goederenontvangstproces, leidt het uiteindelijk ook tot efficiënter voorraadbeheer en een betere productbeschikbaarheid in de winkel. Voor Mars, Heinz en hun transporteurs Kuehne + Nagel en Nabuurs resulteert een sneller ontvangstproces in kortere verblijftijden, waardoor vrachtwagenchauffeurs en materieel effectiever kunnen worden ingezet.

 

Samenwerking
De meetresultaten van het NK Speed Docking maken inzichtelijk waar verbetering mogelijk is. De verblijftijden worden gerapporteerd aan de retailers en meegenomen door Mars en Heinz in de gesprekken met hun klanten. Deze samenwerking met retailers is de basis voor een sneller en efficiënter goederenontvangstproces waar alle partijen in de keten van kunnen profiteren. Ook ondersteunen GS1 Nederland  en Caroz  dit initiatief om ketensamenwerking en logistieke innovatie te stimuleren. Vanuit haar neutrale positie analyseert Caroz wekelijks de data uit de boordcomputers van de logistiek dienstverleners. GS1 Nederland wil hiermee mogelijkheden voor ketensamenwerking stimuleren en de implementatie van het GS1-label en verzendbericht versnellen.

Reageer op dit artikel