artikel

De alternatieven voor diesel – dit zijn ze

Logistieke dienstverlening 1191

Volledig emissievrij vracht vervoeren over de weg kan alleen met een elektrische aangedreven truck of met één die rijdt op waterstof. LNG lijkt voor de lange afstanden vooralsnog het beste alternatief. Hoe ver zijn de ontwikkelingen en wat staat er nog in de weg om nieuwe trucktechnologie breed toe te passen?

De alternatieven voor diesel – dit zijn ze

Zowel elektrische vrachtauto’s als waterstofvrachtauto’s worden aangedreven door een elektromotor. Bij de elektrische vrachtauto wordt deze gevoed door stroom uit een accupakket, bij de tweede zorgt een brandstofcel voor elektriciteit. Door waterstof samen te brengen met zuurstof ontstaat elektriciteit.

Elektrisch

In het lichte trucksegment geschikt voor stadsdistributie, is elektrisch rijden behoorlijk in opkomst. De actieradius van deze trucks, gemiddeld 300 km, is voldoende voor korte afstanden in de stad. Bijkomend voordeel is dat de voertuigen nagenoeg geen geluid produceren. Nadeel is dat er nog geen goede openbare infrastructuur is voor vrachtwagens. De voertuigen worden veelal bij het oplaadpunt op het eigen bedrijf opgeladen.

Elektrische trucks in het zware segment zijn nog in ontwikkeling. Amerikaanse motorenfabrikant Cummins presenteerde in augustus 2017 een concepttrekker met een elektrische aandrijflijn die in 2019 op de markt moet komen. Het bedrijf bouwt niet zelf elektrische trucks, maar wil de aandrijflijn verkopen aan derden. Cummins is met de presentatie van de elektrische concepttruck in Amerika Tesla net wat te snel af. Deze elektrische-autofabrikant presenteerde later dat jaar haar nieuw ontwikkelde semi-elektrische truck.
Volvo Trucks komt in 2019 als eerste op de markt met in serie geproduceerde elektrische trucks, de FL en de FE. De eerste exemplaren rijden al rond en worden momenteel getest door bedrijven die zich bezighouden met afval- inzameling.

Denkt u erover om de transitie te maken naar een elektrisch wagenpark? 

Steden, energieleveranciers, de voertuigfabrikant, de logistiek dienstverlener, allemaal  hebben ze een rol om elektrisch vervoer op grote schaal mogelijk te maken. Met aantrekkelijke subsidieregelingen, afspraken over normen en een langetermijnstrategie voor stedelijke planning en uitbreiding van de infrastructuur voor laadstations, kan het proces stukken sneller gaan. Wat zijn de punten waar een logistiek dienstverlener zelf over na kan denken alvorens te investeren in een elektrische truck?

 Download de gratis whitepaper inclusief checklist

Waterstof

Voor wat betreft de waterstoftruck zijn er in Nederland nog geen praktijkervaringen, de technologie is nog volop in ontwikkeling. Het Amerikaanse Nikola werkt samen met automotive leverancier Bosch aan een waterstofvrachtauto die een actieradius van bijna 2.000 km moet gaan halen. Het bedrijf kondigde begin december aan dat het met een speciaal model naar de Europese markt komt, de Nikola Tre. Het Belgische Ninatrans bestelt 10 van deze trucks die rijden op waterstof.

Nederlandse voertuigfabrikant VDL is bezig met het bouwen van een 27-tons waterstoftruck. Dit is onderdeel van het project H2Share, bedoeld om de ontwikkeling van een waterstoftruck voor logistieke toepassingen te faciliteren. Binnen dit project wordt ook gekeken naar mobiele waterstoftankstations. De beschikbaarheid van waterstof is in Nederland namelijk nog wel een belangrijk aandachtspunt. Omdat er twee types personenwagens op de markt zijn die op waterstof rijden, met een actieradius van rond de 600 km, zijn er drie tankstations in Nederland te vinden. In Helmond, Rhoon en Arnhem. Waarbij alleen de laatste geschikt is voor bussen en vrachtauto’s. In 2020 moeten het er twintig zijn.

Naar verwachting zal een truck op waterstof net zo stil zijn als een elektrische vrachtauto. Kanttekening is dat het produceren van waterstof wel veel energie kost. Pas als er duurzaam gewonnen energie wordt gebruikt, zijn waterstofvoertuigen, en ook elektrische voertuigen, pas echt ‘schoon’ te noemen. In de provincie Noord-Holland is een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd waarbij door inzet van windenergie op termijn alle vrachtwagens op waterstof zouden kunnen rijden. De elektriciteit van offshore windmolens wordt direct in de windturbine via elektrolyse van water omgezet in waterstof, en deze wordt via leidingen aan wal gebracht. Deze ontwikkeling zou kunnen zorgen voor een doorbraak van waterstoftrucks in de nabije toekomst.

Waterstof versus elektrisch

Waterstof heft de beperkingen van elektrisch rijden op batterijen op. Niemand weet nog hoe lang een accupakket precies meegaat en wat de impact is op het milieu als het is afgeschreven. Juist dat zware accupakket maakt de aanschaf van elektrische voertuigen zo duur. De vrachtauto’s kosten ongeveer drie keer zoveel als een Euro 6-diesel. Wat een waterstofvrachtauto precies moet gaan kosten, is nog niet bekend. Via MIA en VAMIL zijn er wel milieu-investeringsaftrekken en subsidies mogelijk die de investeringspijn wat verzachten. Vooralsnog zijn het alleen nog de pioniers in de stad die in elektrische vrachtwagens rondrijden. Om volgens de wens van TLN in 2025 volledige emissieloze stadsdistributie te bewerkstelligen, zou seriematig e-trucks
produceren, zoals Volvo dat nu doet, nodig zijn om de kosten te kunnen drukken en te zorgen voor een vliegwieleffect en brede acceptatie.

Luister naar deze podcast die gaat over de toepassing van LNG in de transportsector, met onder meer Machiel Roelofsen (Koninklijke Rotra), Ben Maelissa (Danser Group) en Henk-Jan van der Molen (Vos Logistics) aan het woord.



LNG

Trucks op LNG worden in Nederland al veel ingezet. Vrijwel alle truckmerken hebben een LNG-truck in het aanbod zitten. Voor de lange afstand lijkt LNG dan ook het beste alternatief voor diesel. Er staat weinig in de weg voor een brede transitie van diesel naar het rijden op dit vloeibare gas. De CO2-productie moet, zoals internationaal is afgesproken, minder en de transportsector moet daar een flinke steen aan bijdragen. Het ‘EU Energy and Climate Policy Framework’ voor 2030 eist een reductie van 30 procent ten opzichte van 2005. En omdat 80 procent van het goederentransport in de EU over de weg gaat, zal een groot deel van de voorgenomen CO2-reductie van trucks moeten komen. Vooral bij het rijden van lange afstanden is er flinke winst te behalen. De langeafstandsrijders maken immers de meeste kilometers en zijn zo verantwoordelijk voor 72 procent van die 80 procent. LNG is in dat geval de beste optie.

Lees ook: De nieuwe Volvo truck op LNG – hoe werkt dat?

 

Dit artikel is in samenwerking met Volvo Trucks tot stand gekomen

Reageer op dit artikel