nieuws

‘Iedereen kijkt naar ons als PostNL, maar we doen het samen’

Ketensamenwerking 3359

De ontwikkeling van zero-emissie voertuigen gaat minder snel dan ze had gehoopt. Toch wil de duurzaamheidsmanager van PostNL, Mariëlle van Spronsen, vast houden aan de doelstellingen die zijn afgesproken. En dat kan ook volgens haar met goede ketensamenwerking en meer netwerk efficiency.

‘Iedereen kijkt naar ons als PostNL, maar we doen het samen’
Mariëlle van Spronsen

“De uitdaging is groot en we hebben nog niet voor alles een oplossing. Maar vast staat dat PostNL alles in het werk wil stellen om uit te komen bij zero emissie last mile bezorging in 2030 voor alle pakketten en post in de Benelux.” Dat vertelt Mariëlle van Spronsen (46) in een interview met Logistiek Magazine (en de video verderop). Zij is één van de panelleden tijdens een plenair debat op de Summit Ketenregie, 19 november in Nijmegen. Hoe pakken we stadslogistiek aan op een duurzame en toekomstbestendige manier? Die vraag ligt op tafel.

‘Niets doen is geen optie’

Mariëlle van Spronsen is duurzaamheidsmanager van PostNL en nam onlangs de rol van ambassadeur van het Lean & Green programma van Connekt op zich. “Als PostNL zijn we elke dag in elke straat en daarom kijken onze stakeholders naar ons hoe wij de verduurzaming aanpakken. We realiseren ons, dat veel webwinkels afhankelijk zijn van PostNL om hun groene ambities te realiseren. Tegen de hele sector zou ik willen zeggen: niet doen is geen optie. We moeten nu echt in beweging komen en voelen de druk uit de markt om het voortouw te nemen. Vorige maand hebben we voor het eerst voor 300 miljoen euro aan groene obligaties uitgegeven. Daarmee kunnen we nieuwe of bestaande groene projecten (her)financieren.”

Zero emissie in 2030 – dat staat

“Ons doel is zero emissie in 2030 in de last mile – dat staat. Al is het best lastig om over een periode van tien jaar te kijken en dat goed te organiseren. Het lijkt ver weg, maar toch is het ook al heel dichtbij, omdat je nu acties moet nemen om de doelstelling te halen. We formuleren ambities op basis van aannames en trends. Gelukkig is er steeds meer onderzoek beschikbaar en tools binnen Lean & Green en Thuiswinkel.org om op terug te vallen. We zijn met elkaar onderweg ergens naar toe. Al gaat het soms minder snel dan ik zou willen.”
“Als ambassadeur van Lean & Green zeg ik: laten we het gewoon gaan doen. Laten we oppakken wat wel binnen onze mogelijkheden ligt. Deel met elkaar wat je ambities zijn en hoe je daar wilt komen. En blijf vragen stellen, maar dan niet of ambities wellicht te hoog zijn en of maatregelen wel zoden aan de dijk zetten. Maar vraag naar visies, doelstellingen en naar data. Welke data heb jij, wat kan ik gebruiken om doelen te halen. Iedereen richt zich in het last mile traject steeds naar de vervoerder zoals PostNL met de vraag: wat ga jij doen? Maar het begint met commitment van alle partijen. Dus kijk vooral ook naar wat je zelf én samen kunt doen als verlader en als webshop.”

Lees het hele interview in het oktobernummer van Logistiek

In deze video legt Mariëlle van Spronsen uit wat haar visie is: 

 

Reageer op dit artikel