nieuws

‘Ketensamenwerking is wat we nodig hebben in duurzaam transport’

Ketensamenwerking 1019

Iedereen in de logistieke ketens kijkt vooral naar andere partijen als het gaat om maatregelen die duurzaam transport moeten bevorderen. Nieuw is de petitie van onder andere Van der Wal Transport om truckfabrikanten op hun verantwoordelijkheid te wijzen.

‘Ketensamenwerking is wat we nodig hebben in duurzaam transport’

Een groot gebrek aan samenwerking in de keten zorgt er op dit moment voor, dat de verduurzaming veel minder snel gaat dan zou kunnen. De versnelling kan plaatsvinden door technologische vernieuwing, maar vooral door samenwerking.
Henk van der Wal (directeur Van der Wal Transport in Utrecht) pakte het podium tijdens het Factor 6 congres van Connekt en de Topsector Logistiek. “We rijden zoveel leeg, omdat onze klanten ons daar op aansturen. Als we die beperking kunnen bespreken en daar oplossingen voor kunnen bedenken, dan verminderen we in korte tijd het aandeel leeg rijden van 35 naar 25 procent. We moeten met z’n allen meer inzet tonen voor de doelen die in Parijs zijn afgesproken en de doelstellingen een hogere plek geven in onze strategie. Laten we ophouden met praten over geld en gaan praten over oplossingen.”

Summit Ketenregie op 6 december

Discussie over samen de keten verduurzamen

De discussie over ketensamenwerking gaat verder tijdens de Summit Ketenregie. Ook daar volop aandacht aan 8 discussietafels over het belang van data delen en over de bereidheid om samen te werken aan (duurzame) innovaties. Bekijk hier het programma en de deelnemers.
Aanmelden kan nog >>>>

Wat Van der Wal betreft ligt de bal bij verladers, maar zeker ook bij de truckfabrikanten. Hij startte ter plekke het initiatief tot het ondertekenen van een petitie. Daarin doet hij samen met andere logistiek dienstverleners en klanten in de logistieke keten de oproep richting de grote truckmerken. Samen willen ze hun bezorgdheid uiten over het verzet van de Europese Vereniging van Automobielfabrikanten (ACEA) tegen nieuwe normen die de Europese Commissie wil vastleggen voor de CO₂-uitstoot van vrachtwagens. “De fabrikanten moeten het ons mogelijk maken om ons transport duurzamer te kunnen uitvoeren. Maar in plaats van de kar te trekken staan ze juist op de rem.” Tot ergernis van Van der Wal zijn de duurzame trucks niet verkrijgbaar op dit moment of veel te duur.

Sneller technologische vernieuwing omarmen 

Roy van Verseveld (Vos Transport Deventer) sloot zich volmondig aan bij de oproep van Van der Wal. Hij wil blijven innoveren op duurzaamheidsgebied in samenwerking binnen het Lean & Green programma. “De komende jaren willen we nog meer de handen ineen slaan om ons samen met andere bedrijven in te zetten voor duurzame logistiek. Mooie voorbeelden hiervan zijn de gezamenlijke ontwikkeling rondom onze binnenland terminal in de Port of Deventer en de gezamenlijke oproep nu aan de fabrikanten om sneller technologische vernieuwingen door te voeren. Dit initiatief omarm ik volledig en hier zullen we onze naam dan ook aan verbinden.”

Meer transparantie is nodig in de keten

Ted van Deijck, verantwoordelijk voor supply chain bij Swinkels Family Brewers (Bavaria), bracht het knelpunt naar voren waar veel verladers tegen aanlopen in hun samenwerking met logistiek dienstverleners. “Als organisatie hebben wij een duurzaamheidsdoelstelling om voor 50 procent circulair te zijn. Logistiek is een belangrijk onderdeel om deze doelstelling te halen. Dat doen we onder meer door de optimalisatie van laadgewicht, slimme transportplanning en multimodale oplossingen. Maar wat we daar voor nodig hebben is transparantie in de keten. Dat is het kernwoord. Waar in het transportproces stoten we CO2 uit en wat kunnen we doen om dat te optimaliseren? Als we daarover op een open manier data kunnen delen, dan kan het percentage leegrijden verder omlaag.”

Ketensamenwerking levert echt resultaat op

ketensamenwerking

Zwemmer Maarten van der Weijden wijst de weg – ‘Ga vooral die uitdaging samen aan’

Chayenne Wiskerke (Wiskerke Onions in Kruiningen) staat aan het begin van duurzame vernieuwing op transportgebied, maar maakt nu snel meters juist door te kiezen voor ketensamenwerking. “Voorheen reden we met containers uien naar de havens van Rotterdam en Antwerpen, maar dat had nadelen. Voor de vrachtwagens was het relatief ver rijden vanaf Kruiningen en er was in de drukke haven veel vertraging bij het laden en lossen van de containers wegens wachttijden maar ook het trucken van ophalen en inleveren van de containers. We maken nu gebruik van het Vlissingen concept. Dat betekent dat we nu containers zowel ophalen als inleveren bij Kloosterboer in Vlissingen en vanuit daar direct verschepen. Verder gaat een deel van de containers via binnenschipvervoer naar Rotterdam en Antwerpen. Dat zorgt voor hergebruik van lege containers, minder congestie, kortom; meer efficiency en duurzaamheid.”

Nieuwe erkenningen voor duurzame logistiek

Lean & Green is een Europese programma voor duurzame logistiek. Voor concrete resultaten in CO₂-reductie krijgen bedrijven de Lean & Green erkenning, van Award tot 5 sterren. Stip op de horizon is de ‘Factor 6’ klimaatdoelstelling voor de logistiek: voor 2050 moet de logistiek zijn productiviteit met een factor 6 hebben vergroot ten opzichte van 1990.
De 3e Lean & Green Stars zijn op 22 november uitgereikt aan: BCTN en Swinkels family brewers. Een certificaat voor de 3e Lean & Green Star (dat betekent: commitment om 3e ster te gaan halen, goedgekeurd plan van aanpak) was voor Vos Transport Deventer. Verder nam Coolblue de 1e Lean & Green Star in ontvangst en sloten vijf bedrijven zich aan bij het Lean & Green netwerk en ontvingen de bijbehorende award: Claassen Logistics, DDS trucking, Lucas Logistics, Taks Van Gils Transport en Wiskerke Onions.

Reageer op dit artikel