nieuws

PostNL: ‘E-commerce is als Heel Holland Bakt’

Distributie 1312

‘E-commerce is als Heel Holland Bakt. Het lijkt makkelijk, maar het is het niet. Alle stromen moeten op de juiste manier samenkomen”, stelt Liesbeth Kaashoek, directeur Pakketten en Logistiek bij PostNL. Om de groei in volume te faciliteren bouwt PostNL druk aan nieuwe sorteercentra. Op 11 november opent het nieuwste sorteercentrum in Tilburg.

PostNL: ‘E-commerce is als Heel Holland Bakt’
PostNL - Museum Voorlinde - Foto Jeancarlo Nunes dos Anjos

PostNL organiseerde in Wassenaar een event over ‘de ingrediënten van groei in e-commerce’. Zelf wil de onderneming de logistieke groei continueren door dieper in de beschikbare data te duiken én op basis daarvan diensten te ontwikkelen. De groei aan de pakkettenkant bedroeg de afgelopen jaren gemiddeld ongeveer zeventien procent per jaar. Het bedrijf verwacht dat dit de komende jaren veertien procent zal zijn. De inkomsten uit postverzending nemen af. Dat ’s lands grootste post- en pakketbezorger de wens om door te groeien serieus neemt blijkt uit de vergaande analyses die ze maken. Kaashoek geeft tijdens het evenement een voorbeeld aan de veelal aanwezige e-commerceondernemers: “We zien dat de personen die de meeste online bestellingen plaatsen de meeste groei laten zien. Deze doelgroep doet nu ongeveer veertig aankopen per jaar en dat aantal neemt sneller dan gemiddeld toe.” Die groei is 35 procent om precies te zijn.

‘Veel groei in healthcare en food voor PostNL’

Uit de presentatie van Kaashoek blijkt dat de onderneming in 2018 ongeveer 251 miljoen pakketten bezorgde in Nederland. Plusminus 1,1 miljoen pakketten gingen de grens over. In totaal gaven consumenten in 2018 online 23,7 miljard euro uit, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2018. “Mijn verwachting is dat dit bedrag nog veel verder toeneemt.” Dat baseert Kaashoek op het gegeven dat in bijvoorbeeld de sectoren healthcare/zorg en food nog maar vier procent van de bestedingen online plaatsvindt. “Daar zit dus nog veel groei en we spelen hierop in met onze diensten.”

 

Lees ook
PostNL geeft food fulfilment de ruimte

 

Dichterbij de klant opereren

De groeicijfers en snel veranderende e-commercemarkt zijn redenen die PostNL aanzetten tot het uitbreiden van het aantal sorteercentra, retailpunten, pakketautomaten en bezorgopties. Hoewel opslag en distributie twee aspecten zijn die kosten en complexiteit kunnen toevoegen aan een keten, zijn deze hard nodig voor het efficiënter maken en dichterbij de klant opereren.

 

Lees ook
PostNL bouwt sterk geautomatiseerd sorteercentrum voor kleine pakketten

 

Meer retailpunten en pakketautomaten

De consument wil steeds meer ‘in control’ zijn en daar passen retailpunten bij. PostNL streeft naar een uitbreiding van het aantal retailpunten van 4.500 voor het eind van 2019, waarvan 350 in België. Het aantal pakketautomaten bedraagt in dit najaar 110 stuks in Nederland. Ook dit aantal zal doorgroeien, inclusief de mogelijkheden om bezorgingstijden te wijzigen. De app hiervoor heeft al ruim vijf miljoen gebruikers. Sowieso neemt het aantal bezorgopties snel toe. “We starten binnenkort met het testen van leveringen in de kofferbak van auto’s.” Op dit moment is het volgens het post- en pakketbedrijf voor 95 procent van alle huishoudens mogelijk om binnen een paar kilometer een retailpunt te vinden.

Podcast: de cowboy wereld van crossborder e-commerce

crossborder

Sorteercentrum Tilburg opent op 11 november

Inspelen op de groei doet PostNL dus onder meer met het openen van meerdere nieuwe sorteercentra. Op 11 november 2019 neemt de onderneming een sorteercentrum in Tilburg in gebruik. In Venlo, Dordrecht, Amsterdam en Almere zijn de afgelopen twee jaar al nieuwe centra geopend. Het bedrijf groeit dit jaar door het openen van de sorteercentra van 22 naar 25 locaties in Nederland en heeft inmiddels zes vestigingen in België.

Platformuitdagingen

De nieuwe sorteercentra dienen ook flexibiliteit toe te voegen richting klanten, waaronder fonQ en Oriqo, enkele die aanwezig waren tijdens het event. Waar fonQ grotendeels zelf de voorraad beheert, verzorgt PostNL de bezorging én de montage van items zoals banken. Oriqo, groothandel met webshop die onder andere TV-beugels aanbiedt, heeft er in tegenstelling tot fonQ bewust voor gekozen om het aspect logistiek in zijn geheel uit te besteden aan de pakketbezorger.

 

Lees ook
Hierom groeien online platforms hard; einde nog lang niet in zicht

 

Van alle orders van het bedrijf gaat tachtig procent de grens over. Het bedrijf werkte eerder met wisselende vervoerders, miste daardoor naar eigen zeggen structuur, maar heeft inmiddels overzicht. Logistiek is voor de onderneming niet de enige uitdaging. Tijdens de presentatie benadrukte de spreker dat wie gebruik maakt van verkoopplatformen, ook heel goed dient te weten hoe daarop te handelen. Amazon kan als platform prima werken, maar is volgens de groothandel ook heel bepalend voor de business. Dat uit zich in hoe het platform wil dat je als bedrijf in je keten moet opereren, waar je je labels moet plakken en welke pallets je dient te gebruiken. Ook kan Amazon bepalen dat een webshop van de ene op de andere dag in aanmerking komt voor eendagsleveringen, een beslissing die grote invloed kan hebben op waar voorraad in de keten moet liggen.

 

Tips voor e-commerce en logistiek

  • Gedraag je als een butler en zoek producten en diensten voor je klant.
  • Verzamel data, meer dan je nu doet. Wees er zeker van dat wat je beslist is gestoeld op data én gebruik die data om end-to-end beslissingen te nemen.
  • Maak gebruik van platformen. Verklein voorraaduitdagingen, maar bied eventueel wel fulfilmentoplossingen aan.
  • Verkoop een palet aan oplossingen en onderscheid jezelf van de concurrentie. Biedt daarmee gemak, eventueel in combinatie met partners.
  • Crossborder handelen blijft lastig, maar biedt ook grote kansen. Logistiek dienstverleners kunnen daarbij ondersteunen.

 

Crossborder

Belgen zijn de grootste online winkelaars bij Nederlandse webwinkels. Maar liefst 34 procent van alle Belgen bezoekt een Nederlandse webshop. Toch liggen er nog voldoende uitdagingen voor webshops die crossborder verkopen. Van den Brink: “Hoeveel voorraad leg je ergens neer, zodat je snel genoeg kunt inspelen op de vraag in een ander land? Daarnaast heeft elk land zijn eigen cultuur, speel daarop in.” Met dat laatste is Gino van Ossel, professor retail & trade marketing aan de Vlerick Business School het roerend eens. Hoewel hij vooral naar e-commerce kijkt vanuit het oogpunt van retailers, geeft Van Ossel wel een aantal tips mee waarmee bedrijven, ook logistieke, kunnen inspelen op webwinkelontwikkelingen. Hieronder een selectie van zijn tips.

 

 

 

Foto's

Reageer op dit artikel