nieuws

ING: In 2030 is 1 op de 4 trucks elektrisch

Distributie 1867

Het Nederlandse wegvervoer staat voor een ingrijpende transitie. Aangevoerd door de oprukkende emissievrije steden, zal het aantal elektrische truck flink toenemen.  In 2030 is één op de vier trucks elektrisch aangedreven.

ING: In 2030 is 1 op de 4 trucks elektrisch

Hoewel de afzet van elektrische trucks traag op gang komt, gaat de elektrische truck het komend decennium wel doorbreken. Dit blijkt uit onderzoek van ING Economisch Bureau.

De invoering van zero-emissie stedelijke distributie geeft de vraag naar elektrische trucks na 2025 een impuls en de druk op truckfabrikanten geeft daarbij ook steun. Dankzij de emissievrije zones breekt de elektrische truck wel door. De verwachting is dat in 2030 één op de vier nieuwe trucks elektrisch is.

Fabrikanten lanceren elektrische trucks

Zware batterij-elektrische trucks worden in de praktijk getest en vanaf 2021 brengen meerdere Europese fabrikanten modellen in grotere aantallen op de markt. Elektrische trucks zijn goed inzetbaar binnen een straal van 100 km van de basis en hebben een hoge motorefficiëntie. Daarmee zijn ze het meest geschikt om aan de doelstelling van emissievrije stedelijke distributie vanaf 2025 uit het klimaatakkoord te voldoen.

 

 

Elektrische trucks duurder…nog wel

Zo ver is het nog niet. Elektrische trucks zijn nu nog 3,5 keer duurder dan diesels en daarnaast zijn er voor transporteurs eigen snel-laders nodig. Daar staat tegenover dat de energie- onderhoudskosten veel lager zijn. Hoewel elektrische trucks op weg naar 2030 aanzienlijk goedkoper zullen worden, duurt het ook met subsidie naar verwachting nog tot 2028 voor een truck bij 60.000 kilometer per jaar financieel aantrekkelijk wordt.

 

Lees ook de blog
Elektrische markt wordt nu echt volwassen

Door de hoge aanschafkosten worden elektrische trucks aantrekkelijker naarmate er meer kilometers worden gemaakt. Lukt het om de truck jaarlijks 100.000 kilometer in te zetten in plaats van 60.000 dan verschuift het omslagpunt naar 2025. Aanpassing van het logistieke systeem op meer vaste en korte afstanden kan daarbij helpen om elektrische trucks eerder aantrekkelijk te maken, stelt ING.

 

 


 

 

Elektrische stadslogistiek – feiten in plaats van fabels

Van (teveel) extra vraag naar elektriciteit is amper sprake. En ook op investeringsgebied hoeven de meeste bedrijven zich geen zorgen te maken. Een nieuwe analyse met concrete cijfers en voorbeelden uit de praktijk over elektrische stadslogistiek moet de koudwatervrees rond elektrisch vervoer in zero emissies zones wegnemen. Gemeentes kunnen aan de slag met de benodigde laadinfrastructuur. Lees het hele artikel >>>

 

Machiel Bode sector banker Transport en Logistiek: “Elektrische trucks blijven voorlopig nog duurder dan dieseltrucks, maar zero-emissie stadsdistributie komt snel dichterbij en reductie van uitstoot is voor steeds meer bedrijven een doelstelling. Voor transporteurs is het daarom van belang om te kijken hoe elektrisch bij het specifieke bedrijfsmodel uitpakt en om de transitie samen met de opdrachtgever aan te gaan.”

Nieuwkomers op de markt

Een onzekere factor onderweg naar 2030 is de mogelijke toetreding van fabrikanten als Nikola en Tesla tot de Europese markt. Deze nieuwkomers kunnen met speciaal ontwikkelde elektrische modellen voor disruptie en snellere prijsdaling zorgen. In dat geval worden elektrische trucks sneller aantrekkelijk. Dit geldt ook indien elektrisch bevoordeeld wordt bij de in te voeren kilometerheffing of als er fiscale faciliteiten voor laadinfrastructuur komen.

 

 

 

 

Reageer op dit artikel