nieuws

Goederenoverslag Nederlandse zeehavens stijgt naar recordhoogte

Distributie 489

Het totaal aantal overgeslagen goederen in de Nederlandse zeehavens heeft het afgelopen jaar een recordniveau bereikt van bijna 605 miljoen ton, een stijging van ruim 1,5 procent vergeleken met een jaar eerder. De overslag van containers steeg met 4,5 procent het sterkst.

Goederenoverslag Nederlandse zeehavens stijgt naar recordhoogte
Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag op basis van nieuwe cijfers. Twee derde van de goederenoverslag in de Nederlandse zeehavens bestond in 2018 uit geloste goederen. Daarvan bestond drie kwart uit droge bulkgoederen (ertsen, kolen en landbouwproducten) of natte bulkgoederen (ruwe aardolie en aardolieproducten). De containeraanvoer groeide met 6 procent. Het gewicht van alle geladen goederen is toegenomen met 1,3 procent.

 

Meeste containers uit China

Van alle ingevoerde goederen in containers in het afgelopen jaar kwam, zo blijkt uit de cijfers van het CBS, bijna 20 procent uit China. Rusland en het Verenigd Koninkrijk volgen met respectievelijk 7,4 procent en 5,7 procent. Vergeleken met 2017 nam de import uit China met 12 procent af. Deze daling betrof voor een belangrijk deel textiel en lederwaren.

Groei voorraden uit Verenigd Koninkrijk

De import in containers uit Rusland (met name hout en papier) en het Verenigd Koninkrijk steeg met 32 procent en 43 procent. Dit laatste hangt mogelijk samen met de voorraden die bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk in ons land aanleggen in de aanloop naar een Brexit.

Dominantie natte bulk neemt af

De aan- en uitvoer van goederen in en uit de zeehavens stond eind vorig jaar op een recordniveau van bijna 605 miljoen ton. Dat is 1,5 procent meer dan een jaar daarvoor. Twee derde van de overslag bestond uit droge goederen als kolen en landbouwproducten en natte bulk zoals ruwe aardolie. De dominantie van dit type goederen in de zeehavens neemt af, aldus het CBS.

Groei Zeeland Seaports

De groei in de overslaggoederen was het sterkst in de havens in Zeeland (Vlissingen en Terneuzen) en Groningen (Delfzijl en Eemshaven). De stromen van goederen in de havengebied van Amsterdam (Amsterdam, Velsen/IJmuiden, Beverwijk en Zaanstad) en de havens van Rotterdam (waartoe ook Moerdijk, Dordrecht en Vlaardingen behoren) lieten een lichte toename zien van 1 procent.

Reageer op dit artikel