nieuws

Amazon groeit uit tot super verlader en vervoert helft zelf

Distributie 1984

Nog geen tien jaar nadat Amazon in de logistieke sector inbrak, is het nu zijn eigen grootste verlader geworden. Daarmee verslaat de online gigant UPS en FedEx in Amerika als het gaat om Amazon zendingen gaat.

Amazon groeit uit tot super verlader en vervoert helft zelf

In relatief korte tijd heeft Amazon een logistieke tak opgebouwd die deze industrie al voor vele miljarden op zijn kop heeft gezet. “Amazon is ongeveer 40 procent van alle e-commerce. Als ze de helft van hun eigen zendingen verwerken, is dat 20 procent van de hele markt”, zegt Alex Pellas, logistiek expert bij Rakuten Intelligence. “Dat is groot.”

Amazon doet de helft zelf

In een dataset die als eerste aan de website Axios werd verstrekt, volgde Rakuten Intelligence een maand lang miljoenen tracking nummers van Amazon-pakketten. Onderzoekers hebben ontdekt dat bijna de helft (48%) van Amazon-pakketten door het bedrijf zelf wordt afgeleverd. Dat is een dramatische verandering ten opzichte van twee jaar geleden, toen de posterijen meer dan 60 procent van de Amazon-pakjes afleverden en Amazon zo’n 15 procent. De totale binnenlandse pakketmarkt in de Verenigde Staten bedroeg in 2018 ongeveer 106 miljard dollar. Daarvan was 35- 40 miljard dollar, of ongeveer een derde, e-commerce, volgens David Vernon, een analist bij Bernstein. In een verklaring aan Axios zei Amazon: “De cijfers zijn geen nauwkeurige weergave van hoe Amazon-zendingen worden gedeeld tussen Amazon en onze carrier-partners.”

 

Rivalen

Aangezien Amazon op zichzelf een echte vervoerder wordt, zeggen experts dat het bedrijf twee verschillende groepen rivalen, retailers en verladers, zal aanvallen. De e-commerce gigant is al sneller dan concurrenten – en heeft de ambitie om nog sneller te worden. Amazon heeft gemiddeld 3,2 dagen nodig om een ​​pakket te bezorgen nadat een klant op “kopen” klikt, aldus Rakuten Intelligence. Voor alle andere e-commercebedrijven is de gemiddelde duur 6 dagen.

Lees ook: Amazon: ‘Dit decenium nemen robots het warehouse niet over’

Amazon – dat is begonnen met het aanbieden van zijn verzendmogelijkheden als een service – zal in staat zijn om producten te verzenden voor ongeveer twee derde van de tarieven van UPS en FedEx.  De trucks en vliegtuigen leveren sowieso Amazon-pakketten af, zodat het bedrijf verzending tegen kostprijs aan kan bieden, in plaats een marge te verzamelen. “We hebben het nu over een retailer die het hele proces onder controle heeft”, van productie tot levering, zegt Mark Rosenbaum, een professor aan de Universiteit van South Carolina. Overigens heeft Amazon ook een eigen vloot vrachtvliegtuigen, een luchtvrachtoperatie en een zeevracht operatie.

Eerst samenwerken, dan kopiëren

Het grote profiel van Amazon ziet er dreigend uit, maar hoeft niet te betekenen dat het zijn rivalen uitschakelt, zegt Yossi Sheffi, directeur van het Center for Transportation and Logistics van het MIT. “Ze willen gewoon alle winstgevende routes en operaties zelf doen en laten de verlieslijdende over aan transporteurs.” Concluderend is de mars van Amazon als verlader het “klassieke model van eerst samenwerken, dan kopiëren en ze vervolgens laten zitten”, zegt Jaimee Minney van Rakuten Intelligence.

Concurrent van vervoerders

Vervoerspartners zijn begonnen met het verbreken van de banden met de e-commerce gigant, omdat het op hun terrein stapt. Eerder deze maand koos FedEx ervoor om zijn contract met Amazon voor luchtzendingen niet te verlengen. Anderen kunnen volgen, zeggen experts. Net als Amazon heeft ook Walmart een eigen logistieke organisatie en zou ook als een concurrent voor vervoerders kunnen opduiken.

Lees ook: Walmart en Amazon strijden om de beste drone

 

Reageer op dit artikel