nieuws

VDL ontwikkelt vier elektrische afvaltrucks voor drie regio’s

Distributie 657

VDL ontwikkelt op basis van de met DAF Trucks ontwikkelde elektrische aandrijflijn, vier elektrische voertuigen voor de inzameling van afval. Het bedrijf hoopt in 2020 dit soort voertuigen seriematig te kunnen produceren.

VDL ontwikkelt vier elektrische afvaltrucks voor drie regio’s

In samenwerking met de publieke inzamelaars HVC, ROVA en Stadsbeheer Rotterdam worden de voertuigen later dit jaar in gebruik genomen. HVC gaat de elektrische truck inzetten in Velsen, ROVA in Zwolle en Stadsbeheer Rotterdam zet het elektrische inzamelvoertuig met kraan in voor het legen van ondergrondse containers in de regio Rotterdam. De wagens hebben een actieradius van ongeveer 100 kilometer.

Breed implementatieplan elektrische trucks

Naast VDL, HVC, ROVA en Stadsbeheer Rotterdam maakt ook onderzoeksinstituut TNO onderdeel uit van dit zogeheten proeftuinproject. TNO gebruikt de ervaring en kennis van deze koplopers om een breed implementatieplan te ontwikkelen. Dit plan is van belang om de branche in staat te stellen om de elektrische afvalinzameling op te schalen en de afvalinzameling volledig te verduurzamen. Naast de vier koplopers draagt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) bij aan de financiering. Mede hierdoor kunnen de voertuigen bij de publieke afvalinzamelaars worden ingezet.

Lees ook: Eerste elektrische DAF voor Jumbo

Waarom leent afvalinzameling zich zo goed voor elektrisch vervoer?

Afvalinzameling veroorzaakt zes procent van de CO2-uitstoot door goederenvervoer in Nederlandse steden. Door de verstedelijking neemt de uitstoot van kooldioxide (CO2) en andere schadelijke neveneffecten, zoals stikstof (NOx), fijnstof (PM) en geluid (dB (A)), verder toe. De inzameling van afval gaat gepaard met veel vervoersbewegingen. Er worden relatief korte afstanden gereden, in combinatie met veel momenten waarop het voertuig stilstaat, en vervolgens weer in beweging komt. Dit leidt tot een inefficiënt gebruik van een conventionele dieselmotor, met een hoog brandstofverbruik met hoge uitstoot tot gevolg. Het grote voordeel van een elektrische vuilniswagen is dat er geen schadelijke stoffen worden uitgestoten en dat het voertuig geen geluidsoverlast veroorzaakt. Bovendien komt het voertuig na een ronde op dezelfde plek terug om weer te worden opgeladen voor de volgende shift.

Lees ook: Ontwikkeling elektrische trucks neem vlucht

Elektrische inzamelvoertuigen

Initiatiefnemer en penvervoerder van dit project is VDL Translift, producent van innovatieve afvalinzamelingsoplossingen voor (ondergrondse) containers in Dronten. “VDL is Europees marktleider op het gebied van de elektrificatie van zwaarder vervoer. De technologie die we voor de elektrische inzamelvoertuigen gebruiken, is afkomstig van de kennis en ervaring die VDL heeft opgedaan met elektrische stadsbussen én de elektrische truck gecombineerd met de producten die we maken bij VDL Translift”, stelt directeur Mathijs van der Mast. De vier elektrische chassis die in voorserie worden gemaakt, zullen bij VDL Translift in Dronten worden opgebouwd tot elektrische inzamelvoertuigen.

VDL Groep en DAF Trucks kondigden onlangs aan dat beide bedrijven de samenwerking intensiveren met een 5-jarig contract. Vorig jaar presenteerden de bedrijven gezamenlijk de DAF CF Electric, die antwoord geeft op de toenemende vraag naar elektrische voertuigen die zero emissie stadsdistributie mogelijk maken.

Specificaties

De elektrische inzamelvoertuigen worden gebouwd op een 3-assig DAF CF truckchassis met een terreingewicht van 28 ton en een gestuurde naloop as. De elektrische motor beschikt over een vermogen van 210 kW en 2.000Nm koppel. De motor wordt van elektriciteit voorzien middels een batterijpakket met een bruto capaciteit van 170 kWh. Op één batterijlading kan ongeveer 100 kilometer worden gereden.

Binnen halfuur bijladen

Op locatie bij de eindgebruikers zullen door VDL geleverde snellaadstations in bedrijf worden genomen. Om inzamelroutes optimaal te kunnen rijden, kunnen de elektrische inzamelvoertuigen binnen een halfuur tussentijds worden bijgeladen. De verwachting is dat de eerste voertuigen rond medio 2019 in operatie zullen gaan om in de praktijk kennis en ervaring op te doen. Vermoedelijk kunnen deze voertuigen in 2020 seriematig worden geproduceerd.

Denkt u erover om de transitie te maken naar een elektrisch wagenpark? 

Steden, energieleveranciers, de voertuigfabrikant, de logistiek dienstverlener, allemaal  hebben ze een rol om elektrisch vervoer op grote schaal mogelijk te maken. Met aantrekkelijke subsidieregelingen, afspraken over normen en een langetermijnstrategie voor stedelijke planning en uitbreiding van de infrastructuur voor laadstations, kan het proces stukken sneller gaan. Wat zijn de punten waar een logistiek dienstverlener of wagenparkbeheerder zelf over na kan denken alvorens te investeren in een elektrische truck?

 Download de gratis whitepaper inclusief checklist

 

 

Reageer op dit artikel