nieuws

Same day delivery: interesse ja, betalen ho maar

Distributie 706

Same day delivery wint aan bekendheid en populariteit onder consumenten. Bereid tot betalen voor de extra logistieke service is er amper. Slechts 15% van de Nederlanders heeft er extra geld voor over.

Same day delivery: interesse ja, betalen ho maar

Nederlandse staan positief tegenover same day delivery, maar niet tegen elke prijs. Sterker nog: de meerderheid wil wel de lusten, maar niet de lasten (kosten); 85% procent van de e-commerce klant is niet bereid geld of extra te betalen voor de snelle service.

Dat blijkt uit onderzoek van Kieskeurig.nl. De vergelijkingswebsite peilde tussen oktober en half november 2018 de mening van 4.631 bezoekers van zijn website. De uitkomsten werden dinsdagmiddag op een kennisevent in Utrecht, gehouden in samenwerking met de UC Group, gepresenteerd.

 

 

same-day

 

Wat verder opvalt is dat de bereidheid voor het betalen voor same day delivery sterk verschilt per leeftijd. Vooral jongeren staan positief tegenover zelfde dag levering. Et name jongeren willen de knip trekken voor de snelle service: 18-24 jarigen is 30% bereid extra te betalen. In de leeftijdscategorie 25-44  jaar (jonge gezinnen) is dat 22%. 65-plussers zijn het minst bereid met 10%. Zij hechten meer waarde aan ‘op afspraak’ leveren. Bezorging aan huis heeft nog altijd de grootste voorkeur; 81% wil dat.

 

same-day-bezorging

 

 

Hoeveel geld over voor same day?

Niet alleen de bereidheid verschilt per leeftijdsgroep, ook het aantal euro’s dat men over heeft voor same day delivery verschilt sterk.  80 procent van de respondenten geeft aan 1 tot 6 euro over te hebben voor levering op dezelfde dag. 12% is bereid 6-9 euro te besteden en 8% 9-12 euro.
Het bedrag dat men over heeft voor same day delivery verschilt sterk per product. Voor huishoudelijke apparaten heeft men het meeste geld over: 6-12 euro.

 

Lees ook
Online shopper wil vooral same day delivery tijdens feestdagen

 

Abonnement versus per keer betalen

Betalen per keer heeft de voorkeur van 91% van de respondenten. Slechts 9% wil voor een bezorgabonnement betalen.  5 tot 10 euro voor een jaarabonnement heeft de voorkeur van 65% van de ondervraagden.  Andere conclusie: Wie ervaring heeft met same day delivery (gratis of niet), zal eerder geneigd zijn om ervoor te betalen. De service tijdelijk kostenloos aanbieden kan de groep ‘supporters ’van same day helpen vergroten en daarmee de omarming van de service, aldus Kieskeurig

Reageer op dit artikel