nieuws

Chauffeurstekort zorgt voor groot gebrek aan laadruimteaanbod

Distributie 2787

De sterk groeiende economie in de eurozone heeft ook in het derde kwartaal van dit jaar voor een aanhoudend hoge vraag naar transportcapaciteit op de markt gezorgd. Het aanbod is echter veel minder groot en dat heeft deels te maken met het chauffeurstekort.

Chauffeurstekort zorgt voor groot gebrek aan laadruimteaanbod

Tot deze conclusie komt het Europese vrachtuitwisselingsplatform TimoCom na een analyse van de metingen die het verrichtte over de periode juli tot augustus van dit jaar. In die periode werden 71 transportaanbiedingen tegenover slechts 29 laadruimteaanbiedingen geplaatst.  Dat is volgens het transportplatform precies hetzelfde resultaat als in dezelfde periode in 2017. In het derde kwartaal van 2016 was het aanbod van vracht ten opzichte van laadruimte met een verhouding van 55 tegen 45 daarentegen wel veel meer in balans. “De vraag naar laadruimte is in de zomermaanden nauwelijks gedaald”, stelt Gunnar Gburek, woordvoerder van TimoCom vast die daaraan toevoegt dat de vraag naar laadruimte onverminderd groot blijft.”

40 miljoen boekingen in derde kwartaal

In het derde kwartaal van dit jaar werden – zo blijkt uit het cijfers van het transportplatform – in totaal meer dan 40 miljoen (40.836.838) vracht- en laadruimteaanbiedingen op het platform ingeboekt dat in heel Europa ongeveer 127.000 gebruikers heeft. Daarbij lag het aantal vrachtaanbiedingen met bijna 33,7 miljoen duidelijk hoger dan het aantal laadruimteaanbiedingen van 7,1 miljoen met een verhouding van 83 procent tegenover slechts 17 procent.

TimoCom: ‘geen zomerdip’

“Er was ook dit jaar geen sprake van een dip in de zomer”, vervolgt Gburek. In de komende weken wordt er gerekend op een nog hogere seizoensgebonden vraag naar transportcapaciteit. Zo is de ‘hete herfst’ voor de logistieke sector al begonnen, aldus de TimoCom-woordvoerder.

Chauffeurstekort grote boosdoener

Het chauffeurstekort is de voornaamste oorzaak voor het ontoereikende laadruimteaanbod. Gburek zegt hierover: “De laadruimtes van beschikbare vrachtwagens moeten nog beter worden gevuld en er moet waar mogelijk worden voorkomen dat de laadruimte leeg blijft.” Er kan ook voor meer productiviteit worden gezorgd door files op de wegen en bij de laadperrons te voorkomen en zo onproductieve tijden voor de vrachtwagenchauffeurs zo veel mogelijk te voorkomen, is het advies van TimoCom.

Cijfers afkomstig uit transportbarometer

De cijfers die het transportplatform vandaag publiceerde, zijn gebaseerd op de statische gegevens van de transportbarometer van het Smart Logistics System, waarin dagelijks volgens TimoCom tot wel 750.000 vracht- en laadruimteaanbiedingen op geplaatst.

Reageer op dit artikel