nieuws

Online shopper wil vooral same day delivery tijdens feestdagen

Distributie 426

Steeds meer consumenten laten hun beslissing over belangrijke online aankopen voor de feestdagen afhangen van de leveropties van de webshop. Levering op dezelfde dag of een eigen keuze in de afleverdatum staan aan de top van de wensenlijst van de shoppers. Dit stelt Paazl op basis van een trendanalyse voor 2018-2019.

Online shopper wil vooral same day delivery tijdens feestdagen

Uit de analyse van Paazl blijkt verder dat 46% van de online winkelmandjes nooit de kassa passeert, omdat er te weinig aflevermogelijkheden worden geboden. Het onderzoek toont ook aan dat snelle levering tot aankoop leidt. Maar liefst 77% van de consumenten is meer genegen tot aankoop over te gaan als de bestelling dezelfde dag nog geleverd wordt. Dit geldt ook voor de optie om zelf de dag van levering te bepalen: drie kwart van alle consumenten voelt zich dan senang om tot aankoop over te gaan.

Behoefte aan realtime inzicht

Realtime updates over de levering van de bestelling zijn volgens Paazl hierbij een handige tool voor webshops om de consument voor zich te winnen. Meer dan acht op de tien consumenten (83%) geeft aan dat die inzage ze bij een verkoop over de streep kan trekken.

 

Lees ook

Welke innovaties maken straks ‘same day delivery’ mogelijk?

 

Populariteit pickup point groeit

Ook de trend om de online bestelling op te halen bij een pickup point naar keuze is groeiende: vorig jaar steeg het aantal consumenten dat zelf een online bestelling ophaalde met 16% en die trend lijkt zich door te trekken aldus Paazl dat software ontwikkelt waarmee webwinkels hun klanten makkelijk verschillende logistieke opties kunnen aanbieden van meerdere vervoerders.

‘Laat consument afleverdatum bepalen’

De trends zijn niet alleen in het voordeel van de consument, maar ook in het voordeel van de logistiek dienstverleners, zegt Bernard Schreiner, CEO van Paazl die stel dat zijn bedrijf tijdens de afgelopen feestdagen constateerde dat er oponthoud was bij alle bezorgdiensten wereldwijd. “Dat werd veroorzaakt omdat ze de grote volumepieken niet op wisten te vangen. Door de consument zelf de afleverdatum te laten bepalen of door ze zelf de pickup locatie te laten kiezen, wordt het aantal onsuccesvolle aflevermomenten sterk gereduceerd in de drukste tijd van het jaar”, aldus Schreiner.

Miljoeneninvestering van 5square

Paazl werd in 2009 gelanceerd en sindsdien werkt het Amsterdamse bedrijf voor honderden merken en retailers, waaronder Heineken, Rituals, Scotch&Soda, SuitSupply en UnderArmour. Het bedrijf heeft 40 werknemers in dienst. Vorig jaar haalde Paazl nog een miljoenen investering op bij investeerder 5square uit Laren.

 

Reageer op dit artikel