nieuws

Zo maakt Nederland transport slimmer: week vol testen van start

Distributie 2753

Transport en logistiek moet slimmer, schoner, veiliger en efficiënter worden. Techniek moet daar voor zorgen. Deze week worden de verschillende technieken in de praktijk getest tijdens de speciale experience week ‘Connected transport’. Vanochtend ging de speciale week vol testen officieel van start.

Zo maakt Nederland transport slimmer: week vol testen van start

Een internationale primeur voor Nederland. In het distributiecentrum van Albert Heijn in Tilburg is de ‘Experience Week Connected Transport’ gestart. Maandagmorgen werd een konvooi van drie vrachtwagens met zwart-wit geblokte vlaggen symbolisch uitgezwaaid. Het was het officiële startsein van het vijfdaagse event.

Techniek als noodzaak

De Experience Week Connected Transport is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om samen met de sector connected transport in de logistieke praktijk te brengen. Deze week rijden 250 vrachtwagens hun normale logistieek route mar dan in konvooi. De trucks zijn uitgerust met slimme technieken. Deze technieken worden getest. Pure noodzaak volgens Tilburgse wethouder Mario Jacobs die bij de opening aanwezig was: “Als je de stap naar verslimming niet doet, dan verlies je de strijd.”

 

 

 

 

Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat: “Deze week rijden in heel Nederland vrachtwagens die met speciale technieken in verbinding staan met onder meer slimme verkeerslichten. Daardoor kunnen vrachtwagens beter doorrijden, dat is positief voor de sector. Het is belangrijk om dit soort innovaties goed te testen, want veiligheid staat altijd voorop.”

 

 

Platooning

De week is een vervolg op de Truck Platooning Challenge van april 2016. Waar in 2016 nog zonder lading werd gereden, wordt er dit jaar geëxperimenteerd in de logistieke praktijk: met echte lading, op echte routes. Mark van der Drift, CEO van Cornelissen Groep: “Testen in de praktijk geeft ons de mogelijkheid om ook gedragscomponenten te evalueren. Worden de rij-adviezen opgevolgd? Hoe ervaart de chauffeur het rijden in een konvooi en wat is de impact op het overige verkeer? Waardevolle informatie die alleen op de weg getest kan worden.”

 

Wat is platooning?

 

Slimme konvooien

Vanuit zes locaties (Helmond, Tilburg, Rotterdam/Maasvlakte, Moerdijk, Roosendaal, Aalsmeer) en verspreid over vijf dagen worden 250 routes afgelegd, die passen in de corridor Amsterdam-Antwerpen en Rotterdam-Ruhrgebied. Deelnemende trucks rijden in konvooi: een groep van meerdere vrachtwagens die als eenheid worden gepland en op ruime en veilige volgafstand van elkaar rijden. Chauffeurs worden met behulp van een app op het dashboard vrijwel real-time geïnformeerd over de situatie verderop op hun route en geadviseerd over hoe hierop te reageren.

Slimme technieken

De trucks zijn voorzien van Adaptive Cruise Control (ACC). Daarnaast wordt iedere truck voorzien van connected technologie: systemen die het mogelijk maken om het gehele konvooi veilig en in zijn geheel over kruispunten te geleiden. Het konvooi wordt in een vroeg stadium gedetecteerd door slimme VRI’s  op de kruispunten, waarna het konvooi langer groen licht krijgt, of zelfs prioriteit boven ander verkeer.
TNO onderzoekt de testresultaten, de bevindingen worden begin november verwacht.

 

 

 

 

Lees ook
Platooning merkonafhankelijk ziet levenslicht

 

Deelnemers

Deelnemende partijen aan de Experience Week Connected Transport zijn Albert Heijn, Peter Appel Transport, Cornelissen Groep, GDH-Heestermans, Van der Slot Logistics, DHL, GVT, J. Starmans, De Rijke, Overbeek, Jan de Rijk, Havenbedrijf Rotterdam, ECT, Van de Broek Logistics, TNO, Simacan, App2Track, Dynniq, Royal Haskoning DHV, TVM, de gemeenten Helmond, Tilburg en Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie Utrecht, provincie Noord-Brabant, HVTT15, Partnership Talking Traffic, KPN, BeMobile, Flitsmeister, Districon, Simacan, SmartwayZ, Smart Port, TLN, DAF, Innovation Expo, Kyocera, V-tron, Royal FloraHolland, Swarco, Compass, Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

 

Peter Leegstraten, manager inkoop innovatie Albert Heijn: “Wij participeren als Albert Heijn in dit concept primair vanwege de voordelen op het vlak van veiligheid en doorstroming. We zijn dagelijks met 1000 tot 1200 trucks op de weg om onze winkels te bevoorraden en 70% van die kilometers worden afgelegd op het hoofdwegennet van Rijkswaterstaat: de impact is dus groot.”

Reageer op dit artikel