nieuws

Wegtransport fors duurder door hoge dieselprijs en dalende capaciteit

Distributie 3314

Het wegvervoer in Europa is in het tweede kwartaal van dit jaar fors duurder geworden. Deze stijging is een gevolg van de oplopende dieselprijzen, het gebrek aan chauffeurs en een grote schaarste aan beschikbare transportcapaciteit.

Wegtransport fors duurder door hoge dieselprijs en dalende capaciteit

Dat blijkt uit de laatste editie van Transport Market Monitor (TMM) van vrachtuitwisselingsplatform Transporeon en Capgemini. De prijsindex kwam in het tweede kwartaal van dit jaar uit op 107,9 punten, een stijging van 17,2% ten opzichte van het eerste kwartaal. Ook is de prijsindex met 6,6% hoger dan in het tweede kwartaal van vorig jaar.

Hoge dieselprijs en toenemende vraag

Een andere boosdoener is de hoge dieselprijs die op de index van Transporeon en Capgemini een stijging liet zien van 9,3% in vergelijking met het eerste kwartaal van dit jaar. Capgemini verwacht dat de transportprijzen in de tweede helft van dit jaar verder stijgen. Die stijging wordt naast de oplopende dieselprijzen ook ingegeven door de stijgende loonkosten van chauffeurs en een toenemende vraag naar wegtransport binnen alle bedrijfssectoren.

Schaarste aan transportcapaciteit

Wat ook van invloed is op de stijgende kosten, is de beschikbare transportcapaciteit. Die bevindt zich volgens Transporeon op een historisch laag niveau. Het vrachtuitwisselingsplatform verwijst hierbij naar een recent gehouden enquête onder logistiek dienstverlener waaruit blijkt dat voor dit jaar het tekort aan chauffeurs en de beschikbaarheid van vrije laadcapaciteit de grootste uitdagingen zijn. “In deze context zegt twee derde van de logistiek dienstverleners de uitbreiding van digitale processen als een kans zien om klanten te winnen en zo aansluitende ladingen te vinden en minder lege kilometers te rijden. Een groot deel van het capaciteitstekort kan worden voorkomen door een efficiënter netwerk van verladers en een hogere beladingsgraad van de vrachtwagens”, verklaart Oliver Kahrs, directeur business development bij Transporeon.

Er wordt onvoldoende winst gemaakt

TLN meldde vorige week dat de economische groei in Nederland logistiek dienstverleners vooralsnog weinig oplevert. Er wordt volgens de branche-organisatie weliswaar meer omzet geboekt, maar daar tegenover staat dat minder dan de helft van de bedrijven ook meer winst gemaakt in het afgelopen kwartaal. Uit de vorige week gepubliceerde conjunctuur-enquête van TLN blijkt dat 60 procent van de bedrijven in transport en logistiek in het tweede kwartaal van dit jaar meer omzet draaide dan een jaar eerder, maar slechts 41 procent meldt meer winst.

Wegtransport profiteert niet van hoogconjunctuur

TLN erkent dat de achterblijvende winst onder andere wordt veroorzaakt doordat de gehanteerde prijzen onvoldoende stijgen ten opzichte van de oplopende brandstof- en personeelskosten. Uit onderzoek van Rabobank blijkt dat wegvervoerders niet profiteren van de huidige hoogconjunctuur omdat ze onvoldoende in staat zijn om gestegen kosten, in hoofdzaak hogere lonen, door te berekenen in de vrachttarieven richting hun verladers. Het gevolg is dat de marges krimpen.

Reageer op dit artikel