nieuws

CNV: ‘Veel chauffeurs moesten rijden tijdens de storm’

Distributie 1762

CNV: ‘Veel chauffeurs moesten rijden tijdens de storm’

Veel vrachtwagenchauffeurs die donderdag tijdens de zware storm op pad gingen, moesten dat van hun werkgevers. Dat zegt bestuurder Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen in de nasleep van de storm die afgelopen donderdag huishield in Nederland.

Na de storm waarbij het KNMI waarschuwingscode rood had afgegeven, hield CNV Vakmensen een enquête onder de chauffeurs. “Veel chauffeurs kregen van hun werkgever te horen ‘joh, geen gelul, je gaat gewoon de weg op’. Dat ze gedwongen werden om te rijden, daar ben ik er wel heel chagrijnig over. Code rood wordt niet voor niets afgegeven”, zegt Van Rijssel afgelopen zaterdag tegen het ANP.

Werkgevers namen geen contact op

Uit de enquête van de bond, waar ruim 120 chauffeurs op reageerden, blijkt dat veel werknemers geen enkele instructie hebben gekregen wat ze moeten doen bij code rood. Sommigen kregen te horen “kijk zelf maar hoe het gaat. Als het te erg wordt zet je de auto aan de kant. Maak zelf je keuze”, aldus Van Rijssel. Nadat code rood was afgegeven nam 70 procent van de werkgevers geen contact op met de chauffeurs.

Verbodsborden tijdens extreem weer

Tijdens de storm waren er veel ongelukken met vrachtwagens. Veel vrachtwagens die omver waren gewaaid, kwamen uit het buitenland. Volgens Van Rijssel spreken de buitenlandse chauffeurs geen Nederlands of Engels en volgen ze het nieuws niet. Hij pleit daarom bij extreme weersomstandigheden voor verbodsborden boven de rijbaan waarop een vrachtauto afgebeeld staat.

CNV wil ook meedoen aan overleg

De transportsector liet afgelopen week bij monde van TLN al weten in overleg te gaan met Rijkswaterstaat over te nemen maatregelen bij extreem weer. Van Rijssel wil ook dat CNV Vakmensen bij dit overleg wordt betrokken.

Evofenedex gaat in overleg met leden

Evofenedex laat vrijdag weten dat het in samenspraak met zijn leden gaat kijken welke aanvullende maatregelen bij kunnen dragen aan veiligheid op de weg.

Breder onderzoek door Onderzoeksraad voor Veiligheid

Ook pleit de verladersorganisatie voor een breder onafhankelijk onderzoek door bijvoorbeeld de Onderzoeksraad voor Veiligheid. “Daarin moet gekeken worden waarom een groep chauffeurs de waarschuwingen van het KNMI en Rijkswaterstaat niet heeft opgevolgd. Waren deze chauffeurs te laat op de hoogte van de ernst van de storm of hebben zij de risico’s onderschat? Of is de veiligheidscultuur in hun organisatie onvoldoende waardoor zij zich niet gesterkt voelden om te stoppen?”

Onderzoek communicatie overheid en transportsector

Ook zou volgens Evofenedex de communicatie vanuit de overheid naar de vervoerssector nader onder de loep genomen moeten worden.

‘Buitenlandse chauffeurs onvoldoende ingelicht’

Diederik Antvelink, directeur van Nedcargo International, stelt in een post op zijn LinkedIn-pagina dat in de krant staan veel ‘kort door de bocht’ uitspraken over de transportsector tijdens de storm. “Iedere dag zijn er meer dan 300.000 vrachtwagens in Nederland op de weg. Volgens mij is 60 omgewaaide vrachtwagens niet eens slecht. Zeker als je er vanuit gaat dat de meerderheid daarvan buitenlanders waren die waarschijnlijk niet goed ingelicht waren” stelt Antvelink. De Nederlandse transporteurs hebben volgens de Nedcargo-directeur hun verantwoordelijkheid genomen. “Wellicht goed om de internationale chauffeurs beter in te lichten en bepaalde routes, dijken en bruggen te sluiten voor het vrachtverkeer.”

Reageer op dit artikel