nieuws

Windenergie voor vrachttransport op waterstof

Distributie 2766

Windenergie voor vrachttransport op waterstof

In Noord-Holland kunnen door inzet van windenergie vanaf 2018 alle vrachtwagens op waterstof rijden. Elektriciteit van offshore windmolens wordt direct in de windturbine via elektrolyse water omgezet in waterstof.

Dit initiatief is voortgekomen uit onderzoek naar de haalbaarheid om waterstof te produceren uit offshore windenergie. Dit onderzoek speelde in de provincie Noord-Holland onder leiding van projectorganisatie HYGRO en ingenieursbureau  Composite Agency. De uitkomsten zijn 28 juni gepresenteerd tijdens het ‘Hydrogen from Wind to Wheel’ in Alkmaar.

Groene transportbrandstof

Het idee is om met elektriciteit van offshore windmolens direct in de windturbine via elektrolyse water om te zetten in waterstof. Vervolgens wordt de duurzaam geproduceerde waterstof via een hogedruk composiet-leiding aan land gebracht en ingezet als groene transportbrandstof.

Lees ook: Toyota lanceert waterstofcel voor zware vrachtwagens

Rijden op windenergie goedkoper

In het haalbaarheidsonderzoek zijn voor alle delen van de keten de mogelijke kosten en potentiële integratievoordelen geanalyseerd. De kostprijs voor de waterstof is bepaald en er is berekend wat deze brandstof per voertuig mag kosten. De belangrijkste conclusie is dat rijden op waterstof uit windenergie op termijn zelfs goedkoper wordt dan op fossiele brandstof.

Geluidloos en emissievrij – net als elektrisch

Een voertuig op waterstof is feitelijk een elektrisch voertuig. “Het verschil is dat de energie niet uit een batterij komt, maar uit een brandstofcel en een waterstoftank”, legt John van Rhoon van E-Trucks Europe uit. “Waterstof heft de beperkingen van elektrisch rijden op batterijen voor vrachtwagens op. Hierdoor wordt de inzet net zo makkelijk als met diesel voertuigen. Geluidloos en emissievrij rijden voor de vrachtsector wordt nu werkelijkheid”.

Lees ook: VDL bouwt waterstoftruck

Uit de studie blijkt dat waterstof tegen een vergelijkbare prijs per eenheid energie aan land kan worden gebracht als elektriciteit. Hiervoor wordt elektrolyse geïntegreerd in een windturbine die, in plaats van op een elektriciteitsnet, rechtstreeks wordt aangesloten op een waterstof-pijplijn. Door de flexibele hogedruk composiet-pijpleidingen kan de transportinfrastructuur tegen lagere kosten worden aangelegd dan voor elektriciteit. Mits juist aangelegd, ontstaat hiermee automatisch een opslagbuffer, een van de grote vraagstukken bij offshore wind. “Hiervoor is een optimale benutting van de infrastructuur voor waterstofconversie en -transport nodig, wat mogelijk aanpassingen vergt in zowel turbine als windparkontwerp’, licht Edwin Wiggelinkhuizen van ECN toe.

Demonstratieproject DUWAAL

Op basis van de opgedane kennis in het onderzoek wordt momenteel gewerkt aan demonstratieproject ‘DUWAAL’. Voor dit project wordt een elektrolyser met een onshore windturbine geïntegreerd. De waterstof wordt gedistribueerd door heel Noord-Holland naar verschillende tankstations; het eerste station komt in Alkmaar. “Er zullen uiteindelijk minstens 100 vrachtwagens op gaan rijden”, vertelt Jan Willem Langeraar van HYGRO. “We nodigen gemeenten en transporteurs uit om deel te nemen als gebruiker”.

Geïnteresseerden kunnen zich melden door een email te sturen naar info@e-truckseurope.com

Reageer op dit artikel