nieuws

Ontwikkeling elektrische trucks neemt vlucht

Distributie 11100

Ontwikkeling elektrische trucks neemt vlucht

Er rijden steeds meer elektrische trucks op de Nederlandse wegen. Niet alleen de lichte trucks in de stad, ook op de snelweg rijdt er tegenwoordig een 44-tons elektrische truck van Boonstra Transport rond. Hoe snel gaat de ontwikkeling van volledig elektrisch rijden en goederen vervoeren? Welke bedrijven lopen voorop? Een inventarisatie.

[geüpdatet 13-09-18]

Boonstra Transport nam begin mei 2017 de eerste 44-tons elektrische truck in Nederland in gebruik. In 2015 kondigde het bedrijf de aanschaf al aan. Door omstandigheden is de truck, die is gebouwd door Ginaf in Veenendaal, nu pas op de weg te zien. De vrachtwagen heeft een zodanig grote accu dat deze 130 kilometer kan rijden. Winst is er niet direct mee te behalen geeft directeur Willem Boonstra grif toe. Het bedrijf heeft de truck laten ontwikkelen uit duurzaamheids oogpunt. “Dit is een computer op wielen. D’r zit zoveel techniek in, zoveel software. Dit is de toekomst”, aldus Boonstra.

Lichte e-Truck in de stad

In het lichte trucksegment zijn er al meer voorbeelden van inzet van een e-Truck, zoals in Groningen waar onlangs een vrachtwagen van 12 ton van truckbouwer Emoss in gebruik is genomen voor distributie in en rond de stad. De truck heeft afhankelijk van de inzet een actie-radius van 180 tot 200 kilometer.

Heineken beet in 2013 het spits af in samenwerking met Hytruck met een 19 tons truck bedoeld voor stadsdistributie, toentertijd de grootste in Europa.

Zware elektrisch trucks

Een aantal truckfabrikanten, zoals MAN, is bezig met de ontwikkeling van een grote e-truck. De Duitse truckfabrikant verwacht in 2021 met de e-truck de markt op te gaan.

Hybride

DAF ziet nog altijd veel in hybride technologie waarmee ook zero emissie doelstellingen in stedelijk gebied kunnen worden gehaald door het slechts tijdelijk overschakelen op elektrisch. Ondertussen is samen met VDL een elektrisch aangedreven truck ontwikkeld.

Volvo Trucks komt met zwaarder model elektrische truck

Elektrische Volvo FE

Ook Volvo gelooft in hybride maar ziet elektrisch wel als de toekomst voor het Zweedse truckmerk. Inmiddels heeft het bedrijf twee elektrische varianten gepresenteerd en is ook een LNG-truck de lange afstandsmarkt aan het bestoken. In september 2018 komt Volvo met een volgende stap, een autonome elektrische transportoplossing.

Iveco zet in op LNG. “Voor ons bij Iveco is het duidelijk dat aardgas een degelijke en betaalbare oplossing biedt voor duurzaam transport”, aldus John Venstra, Iveco Benelux Business Director.

VDL nieuwe speler op truckmarkt

Het Nederlandse VDL, bekend van de bussen, heeft zich op de truckmarkt begeven met een elektrische truck op basis van het chassis en de cabines van DAF. De trekker-oplegger combinatie wordt ingezet voor supermarktdistributie. De nieuwe truck is onlangs gepresenteerd. Jumbo en Albert Heijn gaan als eerste met deze trucks rijden.

Elektrische snelweg

Scania heeft samen met Siemens een elektrische snelweg ingericht waarbij hybride trucks door een pantograaf van stroom worden voorzien. De elektrische weg is slechts één van de vele nieuwe technologieën waar Scania aan werkt voor zowel stedelijke als langeafstandsvervoer. Het bedrijf is ook bezig met volledig elektrische voertuigen, autonoom rijden en wireless transport.

Tesla kondigde in 2016 aan dat ze werken aan een elektrische truck. In mei van dit jaar verschenen de eerste foto’s van het concept model. Tesla verwacht de productie in 2019 te kunnen opstarten.

Tesla elektrische truck

Tesla elektrische truck

De Amerikaanse motorenfabrikant Cummins presenteerde eind augustus 2017 een elektrische concepttruck waarin zij de door hen ontwikkelde elektrische aandrijflijn hebben verwerkt. De bedoeling is om niet zelf trucks te gaan bouwen maar om deze techniek te verkopen aan derden.

Mercedes introduceerde in 2016 de 26 tons Urban eTruck. Een truck die slechts 700 kilo minder kan meenemen dan een conventionele truck en een bereik heeft van 200 kilometer. Inmiddels heeft de Duitse truckfabrikant de Urban doorontwikkeld tot een eActross waarvan de productie in 2021 van start gaat.

Diesel ombouwen

Er worden ook dieseltrucks omgebouwd tot elektrische voertuigen. Ginaf in Veenendaal doet dat onder meer, zo’n 15 vrachtwagens per jaar. Transportbedrijven met klanten als Heineken, Albert Heijn en de Technische Unie, die duurzaamheid belangrijk vinden, maken in stadscentra gebruik van deze elektrische trucks. “Met zo’n voertuig kun je in de binnenstad van bijvoorbeeld Amsterdam zo’n 130 kilometer rijden. Nou, dan kun je heel wat cafés bevoorraden”, aldus Ginaf-directeur Lambert Berends in een reactie aan NOS.

Voordelen elektrische truck

Een groot voordeel van een elektrische truck is dat deze 24 uur per etmaal kan worden ingezet. Voor dieselauto’s gelden venstertijden voor laden en lossen in binnensteden. Met een stille schone elektrische truck mag ook ’s avonds en ’s nachts worden gelost en geladen.

Stimulans

Voordat de elektrische truck gemeengoed zal worden, kan nog wel even duren. Naar verwachting zal het straatbeeld over een aantal jaar zeker meer elektrische vrachtwagen laten zien. Onderzoeker Martijn Altenburg volgde een aantal early adopters. Stimulans vanuit de overheid helpt, zo concludeert hij. “Op dit moment wordt de druk voor schone stadsdistributie volledig bij de vervoerder gelegd. De ontvanger van de goederen heeft totaal geen incentive om bezig te zijn met elektrisch transport van zijn producten. Beleid om de vraag onder ontvanger te vergroten zou bedrijven helpen in de aanschaf van elektrische voertuigen.”

Reageer op dit artikel