nieuws

Agrifirm stopt discussies met automatische planning

Distributie

Agrifirm heeft een noodzakelijke omslag in haar betaalstructuur aangegrepen om ook de rit- en routeplanning te automatiseren. Dit resulteerde inmiddels in een planning waarvoor al zichtbaar veel minder mankracht nodig is.

Agrifirm stopt discussies met automatische planning

Agrifirm, een coöperatie van circa 15.000 Nederlandse ondernemende boeren en tuinders, werkte al met Shortrec van Ortec en heeft daar nu Ortec TD aan toegevoegd voor de rit- en routeplanning.

Onduidelijkheid en discussies
Tot de implementatie plande de veevoederorganisatie zijn routes, voertuigen en personeel handmatig en hanteerde het een verouderd betalingssysteem voor transporteurs. De beslissing om de betaalstructuur van de transporteurs te veranderen was daardoor ook direct aanleiding om geautomatiseerd te gaan plannen. Dat was geen overbodige luxe, want verschillende betalingsstructuren zorgden regelmatig voor onduidelijkheid en discussies tussen het bedrijf en de transporteurs. Ook verhinderden deze discussie Agrifirm om optimaal te werken en zelf besparingen te realiseren.

‘Inzicht krijgen in kosten per klant, rit en transporteur’
Glenn Donckers, planner en verantwoordelijk voor Agrifirms Operations, legt uit wat Agrifirm precies nastreefde: “Onze grootste uitdaging is om zo weinig mogelijk kilometers maken en inzicht te krijgen in de kosten per klant, rit en transporteur. Dat wilden we bereiken met één systeem.”

Onder- en overbelading
Donckers over de inmiddels behaalde resultaten: “Door het gebruik van de Ortec planningoplossing is de gemiddelde onderbelading van ons wagenpark nu al gedaald naar zeventien procent in 2012. De beladingsgraad is gestegen van 26,7 naar 27,0 ton en de laad- en lostijden worden nu ingesteld op een standaardtarief. Deze verbeterde belading van het wagenpark heeft ons in korte tijd al een concrete besparing van ongeveer 20.000 euro opgeleverd.”

Reductie administratie en FTE´s
Een andere besparing betreft de administratie en mensuren. Voorheen had Agrifirm één FTE die zich het hele jaar met planning bezig hield terwijl er nu nog maar gemiddeld twee dagen per maand nodig zijn voor de planning.

Grote verschillen tussen ritten ondervangen
De nieuwe software rekent voor Agrifirm de rijtijden door en geeft aan hoeveel het bedrijf aan de chauffeurs dient te betalen. Donkers: “Hierop worden geen uitzonderingen gemaakt, ook niet bij files of slecht weer. Alle chauffeurs worden gelijk behandeld, wat de sfeer en harmonie tussen de chauffeurs duidelijk ten goede gekomen. Ook de transporteurs zien het nut van geautomatiseerd plannen nu het probleem van grote verschillen tussen de ritten van de verschillende transporteurs hiermee is ondervangen.” De software helpt Agrifirm ook bij het inspelen op situaties als zieke chauffeurs, verkeersopstoppingen, vrachtauto’s met pech of gewijzigde klantverzoeken.

Reageer op dit artikel