blog

Vijf tips om trailers en assets beter te beschermen

Distributie 408

Ladingdiefstal en andere vormen van criminaliteit zorgen jaarlijks voor flinke schade. Meer veilige parkeerplaatsen is een oplossing volgens Europa. Maar eigen initiatieven kunnen ook helpen. Vijf tips om trailers en assets beter te beschermen, volgens Jan Willem Doornbos van Verizon.

Vijf tips om trailers en assets beter te beschermen
Jan-Willem-Doornbos-verizon

Ladingdiefstal, overvallen en het illegaal instappen van bijvoorbeeld verstekelingen veroorzaken aanzienlijke kosten en kunnen leiden tot reputatieschade voor transportbedrijven. Om dit probleem op te lossen, moet het aantal plekken op beveiligde parkeerplaatsen volgens de Commissie groeien van 300.000 naar 400.000. In de tussentijd kunt u als transportbedrijf of wagenparkbeheerder zelf natuurlijk ook initiatieven nemen om uw materiaal te beschermen tegen diefstal.

1. Geef duidelijke instructies

Zorg dat alle benodigde personen voor het transport, zoals charters, ondervervoerders en eigenrijders, duidelijke instructies krijgen. Denk bijvoorbeeld over hoe ze moeten laden en lossen, waar en hoe ze moeten overstaan en tanken. Maar maak ook afspraken rondom het parkeren. Voorzie in de juiste informatie en zorg dat de chauffeur weet wat hij of zij moet doen in geval van diefstal of andere incidenten.

 

Lees ook
Ladingdiefstal Europa stijgt explosief, Nederland blijft hotspot

 

2. Gebruik een beveiligingssysteem

Een vrachtwagen zonder toezicht achterlaten vergroot de kans op incidenten. Ook als het voertuig op slot zit. Laat daarom een beveiligingssysteem installeren die de chauffeur en eigenaar van de trailer direct een waarschuwing geeft bij illegale instappers of een poging tot diefstal. Daarbij is het zaak om chauffeurs de instructie te geven dat ze bij het verlaten van de vrachtwagen te allen tijde het beveiligingssysteem moeten inschakelen. Ook als ze alleen een broodje eten op een bankje tien meter verderop.

3. Laat trailers zo min mogelijk overstaan

Probeer ritten zo te plannen dat vrachtwagens met lading niet of weinig moeten overstaan. Moet de trailer toch in de namiddag of voor het weekend worden geladen? Stal deze dan in een afgesloten, beveiligde ruimte en niet op een parkeerplaats. Want zelfs op een beveiligde parkeerplaats zijn vrachtwagens met lading die ’s nachts of in het weekend moeten overstaan, een makkelijke prooi voor diefstal.

 

Lees ook
Criminelen roven 2000 laptops uit trailers distributiecentrum langs A12

 

4. Plan routes langs veilige parkeerplaatsen

Het zorgvuldig plannen van een route is misschien wel een van de belangrijkste aspecten van een veilige rit. Hou daarbij rekening met veilige parkeerplaatsen en leg de rustplaatsen zo mogelijk al vast. Verschillende instanties publiceren lijsten van bewaakte parkeerterreinen en stallingen, zoals dit overzicht van transportorganisatie IRU. Deze lijsten zijn echter slechts een hulpmiddel. Eigen onderzoek naar de veiligheid van de parkeerplaatsen blijft noodzakelijk.

5. Gebruik asset-trackingsoftware

De meeste transportbedrijven en wagenparkbeheerders zijn afhankelijk van de communicatie met de chauffeur voor het bijhouden van trailerlocaties. Dat kan veel eenvoudiger met een asset trackingssysteem. Daarmee houden logistieke dienstverleners gemakkelijk de controle over hun bedrijfsvoertuigen, chauffeurs en depots.

Zo is het mogelijk om op basis van GPS alle assets in kaart te brengen en is het in één oogopslag duidelijk waar welke trailer staat. En dankzij geofence-alerts kunnen wagenparkbeheerders gebieden virtueel markeren en direct een melding ontvangen zodra de assets buiten dit gebied komen. Dit stelt de beheerder in staat de politie in te schakelen en de schade te beperken. Bovendien kan dit de kans vergroten dat het materieel snel kan worden gevonden.

Ondanks dat meer veilige parkeerplaatsen een goede, lange-termijn oplossing is, is het verstandig dat transportbedrijven en wagenparkbeheerders nu al proactief aan de slag gaan met de bovenstaande punten. Zo zijn straks niet alleen de faciliteiten goed geregeld, ook de interne en externe processen.

 

 

Reageer op dit artikel