blog

De logistieke IT Top 3 van 2011

Distributie

De logistieke IT Top 3 van 2011
IT Logistiek top drie

Mogelijk bent of gaat u op vakantie. Tijd om eens na te denken over de logistieke IT Top 3 voor 2011. Welke kwesties staan momenteel het hoogst op de agenda van Logistiek Nederland en wat kunt u daarmee?

De logistieke IT Top 3 van 2011: 

  1. Presenteer uw performance;
  2. Integreer met uw klant;
  3. Upgrade uw mobiele communicatie.
       

Twee opties 

Dit zijn de kwesties die dit jaar gemiddeld het hoogst op de agenda staan. Wanneer dit niet geldt voor  uw organisatie dan zijn er twee opties:     

  1. U bent helemaal op orde (onwaarschijnlijk, maar in dat geval: chapeau!);
  2. U loopt achter.

    

Presenteer uw performance

Veel organisaties hebben behoorlijk wat gegevens in huis maar doen daar niets mee. Leveranciers noemen graag KPI’s: mooie grafieken over specifieke aspecten in de bedrijfsvoering. Maar een KPI is een eindpunt van een groeitraject dat u eigenlijk zelf moet uitvoeren: alleen dan heeft u stap voor stap inzicht gekregen in wat er in uw organisatie leeft en hoe u presteert.

   

Enkele vragen die u zichzelf kunt stellen zijn:

       

  • Welke stromen goederen hebben wij?
  • Hoeveel omzet en rendement hebben wij per stroom?
  • Varieert dit per dag van de week, per maand, per klant?
  • Welke middelen zetten wij hiervoor in? Chauffeurs, trailers, charters? En zelfs per planner of administratieve overhead?
  • Welke klanten leveren mij rendement en welke niet? Op welke aspecten leveren zij rendement? In welke regio en met welke middelen?
  • Hoe zit het met onze kwaliteit? Hoe vaak leveren we op tijd? En hoe zit het met aanleveren van orders, wachten op locaties, inzet van chauffeurs, verbruik van middelen?

      

Zomaar enkele vragen met één doel: weet wat u doet en doe het met die kennis in de toekomst beter. Welk gereedschap u gebruikt maakt niet uit: een rapportgenerator, Excel, alles is goed als het maar flexibel is. Vaak ziet u dat een eerste analyse gevolgd wordt door vele verbeteringen: iedere volgende analyse geeft antwoorden maar ook nieuwe vragen. Tot u op enig moment echt doorgrondt wat er in uw organisatie speelt.

    

Gooi dit niet over de muur door een stagiaire de analyse te laten maken. U moet het zelf doen, zo mogelijk ondersteund door de beste (ook operationele) mensen in uw organisatie. En regelmatig, bijna dagelijks, weer dieper zoeken naar die inzichten die nodig zijn om echte verbeteringen te starten.

     

Integreer met uw klant

Uw klant wordt slimmer, stelt meer eisen. Maar veel klanten willen geen eigen middelen maar wel een eigen operatie, zo mogelijk virtueel. Speel daarop in: laat uw klant sturen. Met de goede inrichting is het gevoel te ontwikkelen dat de klant zijn eigen logistieke afdeling runt. Maak goede afspraken over tarieven en uw klant kan ‘achter de knoppen’.

    

Los van de klantenbinding biedt het ook financiële voordelen: een spoedrit is niet langer service op uw kosten, maar kunt u gewoon doorbelasten op basis van de gemaakte afspraken. Aan het eind van de week een streep onder alle kosten en u heeft een duidelijke en simpele afrekening. Kosten verlagen? Laat uw klant meedenken over het reduceren van uren en kilometers.

    

Natuurlijk kan integreren nog veel verder gaan. Websites waarop uw klant orders kan ingeven en de voortgang kan raadplegen zijn er voldoende. Maar eigenlijk wil de klant zijn eigen, persoonlijke en virtuele TMS hebben. Koppel het aan het bedrijfsproces van de klant en u heeft een langdurige klantenbinding tegen een realistische opbrengst. De komende jaren kan dit wel eens het meest onderscheidende aspect zijn bij het binden van klanten. Denkt u niet?!

Reageer op dit artikel