artikel

Swiss Sense werkt toe naar dynamische rittenplanning

Distributie 1389

Retailer Swiss Sense in Uden is overgestapt van een analoog planbord naar een planningapplicatie waarmee het eigen ritten plant. Christian Voets, operationeel manager logistiek en warehouse: “De bedrijfsgroei en steeds complexere supply chain maakte dat handmatig plannen niet langer mogelijk was. Daarnaast is dit een stap waarmee we nog klantgerichter kunnen werken en dat levert meer gemak en service voor onze klanten op.”

Swiss Sense werkt toe naar dynamische rittenplanning

Met het snel veranderende klantgedrag in de retail, aangevuld met een complexe supply chain wilde Swiss Sense volgens Voets de efficiëntie van de eigen logistieke processen verhogen. Tegelijkertijd streefde het bedrijf ernaar de klantgerichtheid naar een hoger niveau brengen. “Hoewel we initieel zochten naar een applicatie waarmee we ritten effectiever zouden kunnen plannen, bleek klantgerichtheid hierin belangrijker.” Beide zaken pakt de retailer nu op met het cloudgebaseerde ritplanningpakket Plan-R van Oliver IT.

Aan plafond wat betreft menselijk handelen

Onder klantgerichtheid verstaat Swiss Sense bijvoorbeeld dat de onderneming alle klantafspraken binnen de afgesproken tijd waarmaakt. “Dat lukte in heel veel gevallen, maar we zaten echt aan ons plafond wat betreft menselijk handelen. De grote hoeveelheid variabelen waren verwerkt op kaartjes van vijf bij zeven centimeter voorzien van codes. Denk aan een variabele als ‘er is een lift nodig’. Dit soort aspecten staan nu in het systeem, evenals het feit dat we een lift service moeten regelen en extra tijd reserveren. Dat laatste doen we ook voor het monteren van een bed. Met het nieuwe planpakket reduceren we de foutkans.”

Christian Voets, operationeel manager logistiek en warehouse bij Swiss Sense

Optie voor klanttevredenheid

Met de software kan de retailer week- en dagplanningen maken en nieuwe ritten plannen op basis van trucks die al deels zijn gevuld. Voor Oliver IT was de ontwikkeling van deze ritplanningsoftware eveneens een nieuw project. Martien Merks, partner bij de leverancier: “Het aspect klanttevredenheid is een heel belangrijke trend in een markt die steeds meer klant gedreven wordt. Dat een gebruiker van de software de applicatie op verschillende modi kan laten plannen, geeft de nodige flexibiliteit. Naast een modus voor operationele efficiency is er nu ook de optie om klanttevredenheid als voorkeur te kiezen in de ritplannings applicatie Plan-R.”

‘We zaten echt aan ons plafond wat betreft menselijk handelen’

Dynamische ritplanning

Planningsystemen voor pure logistiek dienstverleners zijn in ruime mate voorhanden, stelt Voets. “Maar voor bedrijven als Swiss Sense is het aanbod beperkt. Je hebt als retailer toch met andere aspecten te maken. We willen daarom toe naar een dynamische planning die onder andere meer op e-commerce activiteiten is gestoeld en waarbij gemak en service voor onze klanten voorop staan.” Dat betekent bijvoorbeeld dat de planning op vrijwel elk uur van de dag verandert. Aspecten waarop het bedrijf stuurt zijn duurzaamheid, geografie, klantafspraken, productvariabelen en lead-times. Ook zijn er verschillende soorten leveringen, naar winkels en naar klanten én is er een grote diversiteit aan levertijden voor de verschillende producten. Swiss Sense produceert een deel van de producten in de eigen fabriek. Daarbij kan er op basis van levertijd onderscheid zijn tussen voorraad gestuurde- en klantspecifieke producten. “Samen met andere producten stellen we de klantorder samen in ons warehouse in Uden.”

Meer orders leveren

Half mei ging Swiss Sense live met Plan-R. Eén van de directe resultaten daarvan is dat het bedrijf meer orders eerder kan leveren. “We kunnen vanuit een automatische planning met maximale efficiency kiezen voor het eerder leveren van orders voor een hogere klantgerichtheid, maar met een iets lagere efficiency.” De cloudgebaseerde ritplanningapplicatie is gekoppeld met een ERP van leverancier SAP. Daaruit ontvangen de planners een complete order waarmee ze binnen Plan-R een zo optimaal mogelijk voorstel kunnen maken. Op de achtergrond speelt de planning engine van PTV een centrale rol. Deze doet een voorstel. Het resultaat van het IT-samenspel is dat de retailer meer klanten in dezelfde periode kan plannen.

Manuele toevoegingen

De nieuwe ritplanningapplicatie zou daarnaast moeten leiden tot een besparing in de logistieke kosten. De operationeel manager logistiek en warehouse stelt dat nog niet is uitgerekend welke besparingen het bedrijf nu al behaalt. Hij geeft aan dat het grotendeels geautomatiseerd plannen van ritten een uitkomst is, maar dat planners hier en daar zeker nog invloed kunnen uitoefenen op de eindplanning. “Het systeem zorgt er bijvoorbeeld automatisch voor dat we niet kunnen overplannen. Daarmee voorkomen we gewichtsoverschrijdingen in onze bakwagens. Maar planners weten vaak of het wel of niet mogelijk is om een extra klantlevering toe te voegen terwijl je nog steeds aan de rij- en rusttijdenwet voldoet.”

Inzetten op dynamische levertijden

Waar de continue stroom makkelijk te plannen is, noemt Voets het inspelen op pieken en dalen lastig. “Fluctuerende verkopen, promotieweken of tweede paasdag zijn lastig in je bestaande planning te verwerken. We kijken nu wel naar dynamische levertijden. Bij het maken van een klantafspraak zul je daarvoor anders moeten acteren, meer sturen.” Bijvoorbeeld door op dagen waarop klanten niet graag een levering ontvangen een order iets eerder dan gepland aan te bieden. “Als een klant zijn bed een week eerder kan ontvangen kan dat een positieve ervaring zijn. Accepteert de klant de leverdag, dan moeten we uiteraard deze niet geplande order wel in de voorlopige ritplanning verwerken. Daar gaan we ervaring mee opdoen.” Aanvullend wil Swiss Sense toe naar een situatie waarbij klanten zelf op basis van een levervoorstel een afspraak kunnen maken.

Zelf beheren

Nu de basis van het ritplanningsysteem staat ontwikkelt het bedrijf een uitgebreid dashboard. In de toekomst zal Swiss Sense zelf in staat zijn om hieraan verbeteringen door te voeren. Doorklikken is in het dashboard niet langer nodig, stelt Voets. In de applicatie zijn ook alle ritten naar Duitsland te zien, een van de andere landen waar het bedrijf  actief is. “Die ritten kennen een heel ander karakter dan de ritten binnen Nederland, maar ook daar hebben we door aan de parameters te draaien meer  efficiencymogelijkheden gekregen.”

Lees ook: Waarom Google Maps als routeplanner niet werkt

Reageer op dit artikel