artikel

Safety deal stelt Veiligheid boven snelle distributie winkels en dc’s

Distributie Premium 1235

Safety deal stelt Veiligheid boven snelle distributie winkels en dc’s

Veilig transport door het initiatief Safety Deal: Samenwerken aan Vertrouwen op Veiligheid. Drie grote logistiek dienstverleners, Kruidvat, TVM en Bricklog, hebben de handen ineengeslagen.
Safety Deal wint snel aan nieuwe namen.

Een lijst met afspraken die echt moeten gaan bijdragen aan veilig transport. Dat is in een notendop de Safety Deal. De kracht is de eenvoud, stelt Marco Kranenbroek terwijl hij twee papieren velletjes toont waarop de doelstellingen en spelregels staan. Kranenbroek leidt als eigenaar van Bricklog het veiligheidsinitiatief. Het consultancybureau is de onafhankelijke scheidsrechter binnen de deal. En die rol is essentieel om succesvol te zijn, want de Safety Deal is niet opgericht voor het economische gewin van één partij. Het gezamenlijke doel staat voorop en dat is nul verkeersdoden en minder schades.

Cultuurverandering

Om dat te realiseren is een cultuurverandering nodig bij bedrijven. De deal moet hiervoor zorgen door de nadruk te leggen op strikte naleving van rij- en rusttijden en het creëren van een cultuur waarin mensen elkaar kunnen aanspreken op gemaakte afspraken. Dat moet leiden tot verbetering van het proces en meer veiligheid in de keten. Eind vorig jaar, tijdens de Dag van Veilig Transport, werd de deal officieel van kracht. Initiatiefnemers St. van den Brink, Cornelissen, Peter Appel Transport, verzekeraar TVM en Kruidvat zetten hun handtekening onder de deal. Bedrijven die zich aan de deal committeren beloven de opgestelde doelstellingen, gevat op twee a-4’tjes, na te streven, te realiseren en te handhaven. Kranenbroek beaamt dat vertrouwen de sleutel is tot succes. Maar wijst ook op de zelfcorrigerende kracht die uitgaat van de deal.

 

Dat concurrenten van elkaar meedoen is prima, want op veiligheid concurreer je niet.

 

Ook worden er enquêtes gehouden onder alle werknemers. “Door concrete voorwaarden te scheppen binnen bedrijven worden werknemers in de gelegenheid gesteld om veilig te werken. Een chauffeur hoeft zich namelijk niet meer onder druk gezet te voelen. Immers, het bedrijf heeft veiligheid boven het tijdig beleveren van de winkels gesteld.” Het kan niet anders of dit zal een positief effect hebben op het ziekteverzuim en het imago van het beroep van chauffeur, stelt Kranenbroek als belangrijkste pluspunten. Niet onbelangrijk in een steeds krappere arbeidsmarkt. “Zeker nu geldt: wie de chauffeur heeft, heeft de handel.”

 

 

Ruim zes maanden na de start van het initiatief wint de deal snel aan terrein in de sector. Grote logistieke dienstverleners en verladers haken aan of zijn geïnteresseerd. In navolging van Kruidvat hebben Albert Heijn, Jumbo en Sligro interesse getoond in de deal. Melis en ddstrucking zullen snel aanhaken. Nedcargo en vleesproducent Vion starten binnenkort met ‘Vertrouwen op Veiligheid.’ Iedere verlader en dienstverlener is welkom. Om te zorgen dat de deal niet ten onder gaat aan haar eigen succes, tuigen de deelnemende partijen een projectorganisatie op die het proces bewaakt. Kranenbroek: “Dat concurrenten van elkaar meedoen is prima, want op veiligheid concurreer je niet.”

Reageer op dit artikel