artikel

Pakkettenmarkt profiteert van meer dienstverlening

Distributie Premium 2363

Pakkettenmarkt profiteert van meer dienstverlening

De markt van pakketvervoer voor B2C en B2B schuift steeds meer in elkaar. Maar door uitbreiding van de dienstverlening met meer bezorgopties is vooral de groei in B2C onmiskenbaar groot. Vorig jaar nam het volume aan vervoerde pakketten in Nederland toe met ruim 11 procent.

ACM (Autoriteit Consument & Markt) kwam vorige week met nieuwe cijfers. Was de groei binnen Nederland al fors, grensoverschrijdend pakketvervoer nam zelfs toe met 12,7 procent. De grote aanbieders zijn PostNL, DHL Parcel, DPD en GLS. Op de binnenlandse B2B markt houden ze elkaar redelijk in evenwicht. Afleveren aan consumenten is grotendeels een onderonsje tussen PostNL en DHL Parcel. Grensoverschrijdend doen de expresvervoerders UPS en TNT Express uiteraard ook flink mee, waarbij opvalt dat PostNL behoorlijk marktaandeel heeft weten te veroveren sinds 2012.

Webwinkels gaan ook zelf bezorgen

Het marktonderzoek van ACM stelt vast dat toetreding tot de markt van pakketvervoerders heel lastig is. Zeker als dat moet gebeuren met een landelijk dekkend netwerk. Wel kunnen koeriersdiensten tamelijk eenvoudig opstarten. Maar die vormen nauwelijks een bedreiging voor de grote partijen.
Ook signaleert ACM een andere trend, namelijk de voorwaartse integratie van grote webwinkels. Amazon heeft aangekondigd dit te gaan doen en dat geldt ook voor Coolblue voor wat betreft de levering van witgoed. Verzenders die over voldoende volume beschikken zullen zeker in bepaalde nichemarkten met een hoge marge proberen een groter deel van de koek naar zich toe te trekken.

Tarieven gaan verder omlaag

Grote webwinkels hebben sowieso een betere onderhandelingspositie en slagen er in om een beter tarief af te dwingen dan kleinere webwinkels dat kunnen. De tarieven staan los daarvan behoorlijk onder druk. Tussen 2012 en 2015 is de gemiddelde opbrengst voor het binnenlandse vervoer van pakketten met 30 eurocent gedaald naar 4,23 euro. Buitenlandse bezorging daalde nog sterker.
De sterke onderhandelingspositie van de grote webwinkels zorgt ervoor, dat zij naast lagere tarieven ook betere voorwaarden en soms meer aanvullende diensten kunnen krijgen dan kleine webwinkels. Het gaat dan bijvoorbeeld om latere aanlevering en andere bezorgopties.

Drones en kofferbakken

Op dat punt volgen de innovaties elkaar snel op. ACM meldt de bezorging in het weekend, avondbezorging en de introductie van pakketautomaten. Ook wordt er getest met bezorging in pakketbrievenbussen. In het buitenland zijn al experimenten uitgevoerd met bezorging via drones en bezorging in kofferbakken van auto’s. Deze extra bezorgopties zorgen ervoor, dat een pakket gemakkelijker in één keer kan worden bezorgd en er dus minder bezorgpogingen nodig zijn. Dit bespaart de pakketvervoerder kosten en verhoogt de snelheid waarmee de ontvanger zijn pakket in bezit krijgt. Overigens maakt dat de logistieke uitvoering voor de vervoerder wel complexer en wordt de dienstverlening er niet transparanter op.

Uitbreiding van servicepunten

Nog een trend is dat aanbieders dichter op de markt gaan zitten. Alle pakketvervoerders samen hebben momenteel ongeveer 6.300 servicepunten in Nederland. Uit een marktverkenning van de Vereniging van Postale en Bancaire Retailers (VVP) blijkt dat alle pakketvervoerders de ambitie hebben om het aantal servicepunten uit te breiden. Volgens de VVP zal binnen een paar jaar het totale aantal servicepunten toenemen tot bijna 10.000 locaties.

Reageer op dit artikel