blog

Continu Verbeteren: de rol van medewerkers en van leiding

carrière & mensen 1446

Continu Verbeteren: de rol van medewerkers en van leiding
Willem Nooij

Hoe wordt en blijf je succesvol met Continu Verbeteren? In een serie van 5 artikelen geeft Willem Nooij handvaten. Deel 3: de rol van medewerkers en van leiding

De rol van medewerkers en van leiding is misschien wel het belangrijkste en moeilijkste onderdeel van Continu Verbeteren. Het doel van continu verbeteren is prestaties op norm (standaard) brengen en houden en dan de norm verbeteren en dus de prestaties verbeteren.

Om Continu Verbeteren op gang te krijgen is het van belang dat medewerkers met verbetersuggesties komen. En dat betekent dat ze verbetersuggesties moeten kunnen benoemen en ook willen benoemen. En dat ze merken dat het nut heeft om dit te doen. Zoals bij veel veranderingen (en dat is de invoering van Continu Verbeteren) gaat het hier dus ook Weten-Willen-Kunnen

Rol van medewerkers

In onderstaande tabel is aangegeven welk gedrag van medewerkers bijdraagt aan een het proces van Continu Verbeteren. Om medewerkers hierin te ondersteunen en te coachen is er een belangrijke rol voor leidinggevenden.

 

continue-verbeteren

De rol van Leiding

Bij de term ‘leiderschap’ denken we al snel aan een krachtige, succesvolle visionair; een (meestal) man, die vanuit zijn ivoren toren de weg wijst en gehoorzaamheid en discipline afdwingt. Continu Verbeteren vraagt echter meer een coachende dan een belerende stijl. Kenmerken van deze leiders: ze zijn graag op de werkvloer, ze zijn bescheiden en durven zich kwetsbaar op te stellen. Ze geven hun fouten toe en weten dat ook zij continu moeten leren. Ze nemen wel degelijk actief en resultaatgericht de leiding, maar doen dat vanuit een dienende houding en om aan te zetten tot een constante ontwikkeling en verbetering.

Lees ook 

Deel 1 Continu Verbeteren: Wat levert mij dat op?
Deel 2 Uit welke onderdelen bestaat Continu Verbeteren?

 

Vanuit dat vertrekpunt vragen ze door naar de grondoorzaak (de ‘root cause’) van een bepaald probleem via de ‘5xWhy’-techniek. Die gaat ervan uit, dat het eerste antwoord op de vraag, waarom iets fout gaat of niet lukt, vaak niet het echte probleem is. De grondoorzaak wordt vaak pas gevonden door (veel) dieper door te vragen.
Deze leiders weten vervolgens heel goed dat het belangrijk is dat medewerkers zich betrokken voelen, willen ze met oplossingen of verbetersuggesties komen. Ze zorgen dus voor de sfeer en omgeving waarin medewerkers zich gesteund voelen om dingen te doen die ze nog nooit gedaan hebben. Verbeteren en leren gaan zo hand-in-hand.

In het volgende artikel gaan we in op de vraag: Hoe zorg je voor meer succesvolle verbeteringen?

Auteur Willem Nooij is eigenaar van VAViA

 

Reageer op dit artikel