blog

Minder leeg rijden?

carrière & mensen

De kranten staan vol met alle ellende door de toename van CO2 uitstoot en volgens Eurostat hoort Nederland tot de top met 23 procent lege tonkilometers. Voorwaar geen goede prestatie waar logistiek/transport een Nederlandse specialiteit is.

Minder leeg rijden?
Jan Vieveen

Het probleem is dat veel transporteurs per traject een onbalans hebben: meer heen dan terug of omgekeerd. Of op het verkeerde moment, en wachten is duurder dan leegrijden.

 

Het sleutelwoord is samenwerken. Maar dat valt niet mee. Een voorbeeld is Foodnet waarin een aantal gerenommeerde logistieke dienstverleners in februari 2003 trots meldden dat de beladingsgraad zonder noemenswaardige investeringen 12 procent was gestegen. Toch werd kort daarna de pilot gestopt: einde samenwerking, einde verhoogd beladingspercentage. De echte reden van de stoppen is dat samenwerken extra energie vraagt en het planproces veel complexer maakt: alles in 1 hand is veel gemakkelijker.

 

Er worden vele oplossingen geopperd om een hogere beladingsgraad te realiseren: ladinguitwisselingssystemen,  samenwerkingsverbanden en allerhande technische faciliteiten. Toch heeft dat nauwelijks kans van slagen. De echte oplossing zal ik u hier kort proberen uit te leggen.

 

De basis van alles is het koppelen van vraag en aanbod. Een gemiddelde planner heeft het druk, heel druk: eigen materiaal, charters, tijdvensters, wachttijden, files, rijtijden, retourvracht, emballage – het zijn allemaal variabelen waar hij rekening mee moet houden. Het is feitelijk zo complex dat geen mens het in zijn totaliteit kan bevatten. En dan te weten dat zijn gereedschap vaak niet meer is dan een Excel spreadsheet of een variant daarop in een TMS (Transport Management Systeem).

 

De planner is onmisbaar. Maar laat de informatie uit zijn TMS hem helpen in het inzichtelijk krijgen van alle middelen en opdrachten. Op een slimme manier: geografisch, in de tijd en met de randvoorwaarden erbij. Slim gesorteerd en slim gegroupeerd. In een column als dit is dat nauwelijks te tonen, maar langzamerhand komen er hulpmiddelen op de markt de planner dat inzicht te geven dat hij zo heel hard nodig heeft om veel sneller de beste keuze te maken. Die hulpmiddelen zijn nog niet 100% gereed, maar het gaat stap voor stap de goede kant op. De oplossing is dus niet een mooi stuk software maar een planner die door slimmere informatie sneller en beter kan werken. En wie dat goed voor elkaar heeft, heeft tevreden planners en (veel) minder lege kilometers.

 

Lees ook:

 

 

 

Reageer op dit artikel