artikel

10 redenen waarom medewerkers vertrekken

carrière & mensen 7289

De macht op de arbeidsmarkt is verschoven van de werkgever naar de werknemer. Met een goed draaiende economie, de oplopende groei in goederenstromen en logistiek is het tekort aan goed geschoold personeel meer merkbaar dan ooit. Hoe zorg je er als werkgever voor dat je jouw mensen aan boord krijgt en houdt?

10 redenen waarom medewerkers vertrekken

Nieuwe medewerkers aantrekken is lastig. De huidige werknemers behouden is tegenwoordig ook een flinke uitdaging. Wat kun je als werkgever in de logistiek zoal doen?

10 redenen waarom medewerkers vertrekken

  1. De passie bij het werk ontbreekt
    Een baan voor het leven bij dezelfde werkgever? Dat geldt vaak niet meer. Al helemaal niet voor generatie Z. Steeds vaker gaan werknemers op zoek naar heel ander werk. Omdat ze het besef krijgen dat ze dit werk niet meer tot hun pensioen willen doen, of omdat hun hart niet meer bij het werk ligt.
  2. Gebrek aan ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden
    Betrokken en gepassioneerde medewerkers zijn vaak leergierig en willen nieuwe dingen leren. Krijgen ze die gelegenheid niet? Dan gaan ze op zoek naar een werkgever die dat wel biedt.
  3. Weinig waardering, feedback en beloning
    Gezien en gehoord worden is voor veel werknemers veel belangrijker dan geld. Vaak zit het in details. Erkenning voor het werk dat ze leveren en waardering in de vorm van een compliment of een schouderklopje: krijgt iemand onvoldoende aandacht, dan is vertrek een stap dichterbij.
  4. Structureel hoge werkdruk en overwerk
    Incidenteel overwerken in een seizoensbranche? Dat is logisch. Maar wanneer er structureel een beroep wordt gedaan op de vrije tijd van een werknemers, dan raakt de balans tussen werk en privé verstoord. Bovendien verliest een werknemer motivatie door de niet-aflatende stroom werk dat door te weinig mensen moet worden gedaan.
  5. Onduidelijke verwachtingen van werkzaamheden
    Is het duidelijk wat een werkgever van een werknemer verwacht? Wat zijn of haar rol binnen het bedrijf is? Wanneer hij bij moet springen in de winkel of juist in de werkplaats? Door duidelijke afspraken te maken is het voor een werknemer helder wat van hem verwacht wordt. En dat werkt een stuk prettiger.

    >

  6. Gebrek aan flexibiliteit
    Of het nu gaat om winkelsluiting tijdens de zomervakantie, het opnemen van vrije dagen en overuren of een bezoek aan de tandarts: een werknemer is vaak gebonden aan de openingstijden van een winkel. Moet een werknemer altijd rekening houden met de strenge eisen van een werkgever? Dan is er altijd wel een andere werkgever die hier anders over denkt.
  7. Slechte relatie met leidinggevende
    Een respectvolle omgang en open communicatie. Dat zijn de twee belangrijkste pijlers voor een goede relatie tussen werkgever en werknemer. Waardering voor elkaars standpunten waarin zaken benoemd kunnen worden zorgen voor een goede arbeidsrelatie.
  8. Collega’s werken niet als team
    Is het team geen geoliede machine? Loopt een collega de kantjes ervan af? Of is juist iemand heel dominant? Wanneer een werknemer daar dagelijks mee te maken heeft, zonder dat wordt ingegrepen, dan verdwijnt de loyaliteit en de arbeidsvreugde.
  9. Onvoldoende toekomstperspectief
    Vrijwel alle werknemers willen zekerheid. Wanneer een bedrijf niet stabiel is of hierover niet duidelijk communiceert, dan zal een werknemer kiezen voor een bedrijf dat meer zekerheid biedt.
  10. Meedenken wordt niet gewaardeerd
    De meest waardevolle medewerkers zijn de betrokken medewerkers. Zij brengen nieuwe ideeën, komen met suggesties en denken mee. Met deze ideeën moet wel iets worden gedaan, er moet in ieder geval naar geluisterd worden.

Lees ook: Zo maak je werk van jouw persoonlijke ontwikkeling

 

Reageer op dit artikel