In een volle zaal met zo’n vijftig logistieke ondernemers gingen vijf kandidaat-Kamerleden met elkaar in debat over drie prikkelende stellingen. Onder leiding van dagvoorzitter Joost Hoebink bevroegen politici en ondernemers elkaar stevig over actuele kwesties in de transport- en logistieksector. De belangrijkste thema’s waren netcongestie, arbeidsmigratie en de toekomst van distributiecentra.
Bekijk hier de sneak preview:
Ondernemers in gesprek met politici
Elk van de drie stellingen werd door een ondernemer geïntroduceerd. Zo stelde Wessel Veenstra (Veenstra|Fritom) dat logistiek de motor van de Nederlandse economie is en dat de sector daarom voorrang moet krijgen bij aansluitingen op het stroomnet. Tim Beckmann (Intospace) wees op de knelpunten rond lokale regelgeving bij de uitbreiding van distributiecentra. Waar is het überhaupt nog mogelijk om logistiek vastgoed te realiseren? En Raymond Cools (Transmission) benadrukte dat de sector niet kan overleven zonder arbeidsmigranten. Het personeelsgebrek is groot en wordt alleen maar nijpender komende jaren. Zonder medewerkers van over de grens komt de sector in grote problemen.
De vijf politici – Robert Tieman (BBB, minister van Infrastructuur en Waterstaat), Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA), Henk Jumelet (CDA), Robert van Asten (D66) en Peter de Groot (VVD) – gingen met elkaar in debat over deze drie thema's.

'Eerst zien, dan geloven'
Uit de discussie bleek dat de rol van de logistieke sector breed wordt erkend: als motor van de economie en cruciaal voor de werkgelegenheid. Tegelijkertijd werd ook duidelijk dat ondernemers vooral behoefte hebben aan meer langetermijnvisie en duidelijkheid vanuit Den Haag. Vragen over ruimtegebruik, verduurzaming, netcongestieproblemen en de arbeidsmarkt zijn urgenter dan ooit.
Ondernemers konden hun zorgen en ideeën delen, terwijl Kamerleden uiteenlopende oplossingen naar voren brachten. De verschillen tussen de partijen werden zichtbaar, maar ook de gezamenlijke overtuiging dat de logistieke sector essentieel blijft voor de toekomst van Nederland.

De partijen presenteerden heel wat goede plannen. Maar in hoeverre leiden die de komende jaren ook tot concrete veranderingen en verbeteringen? Worden de problemen ook daadwerkelijk aangepakt? 'Eerst zien, dan geloven', was de reactie van een groot deel van de zaal.
Met nog vijf weken te gaan tot de verkiezingen, blijft de vraag boven de markt hangen: wat heeft Den Haag daadwerkelijk voor met de logistieke sector? Bekijk de video voor een eerste indruk van de sfeer en de discussie. Een uitgebreid verslag en het volledige debat worden later deze week gepubliceerd op Logistiek.nl.