Logistiek dienstverleners zetten pakketdienst op in sierteelt

Floriway en Everspring verkorten en verduurzamen de sierteeltketen, door kwekers hun verse planten en bloemen rechtstreeks naar de consument te laten sturen in meer dan vijftien Europese landen.

De bedrijven willen met de samenwerking inzetten op volumebundeling, efficiëntie en inkoopkracht binnen de sierteeltketen.

Ketensamenwerking in vers: elke schakel moet meedoen of is overbodig

Ketenpartners werken samen op basis van vertrouwen, wederkerigheid en het besef dat als iedereen bijdraagt het geheel sterker wordt. Zo zou het moeten zijn. Maar juist deze onderdelen maken het meteen zo ingewikkeld om daadwerkelijk op strategisch niveau samen te werken, blijkt uit een nadere analyse van versketens. Toch is zeker voor verse producten ketensamenwerking van doorslaggevend belang. “Hoe goed je appel ook is, je wint het alleen op ketenniveau.”

Lees verder

Eric de Winter, commercieel directeur bij Floriway: “Op veilinglocaties zoals Royal FloraHolland organiseren wij het gehele interne logistieke proces voor Floriway. Waar voorheen de klok altijd een leidende rol speelde, zijn kwekers nu juist veel meer gericht op directe handel. Maar het rechtstreeks leveren aan consumenten is voor kwekers een behoorlijke uitdaging. Samen met Everspring maken wij het makkelijk voor kwekers om hun producten via een centrale hub af te sturen naar consumenten. Kwekers kunnen hun pakketten voor consumenten meesturen met hun huidige transport richting de veiling. Vervolgens zorgen wij voor het interne verkeer op de veiling en kunnen vervoerders zoals DPD alles eenvoudig op één plek ophalen en via fijnmazige distributie afleveren bij de consument.”

Floriway-dienst uitgebreid naar b2c

Floriway is in oktober 2021 van start gegaan als zelfstandig logistiek dienstverlener binnen de sierteelt. Het gaat om een samenwerking tussen meerdere vervoerders, die allemaal ook onder eigen naam nog actief zijn. Nu wordt de dienst dus uitgebreid met logistieke hubs waar kwekers zelf of via hun vervoerder verse bloemen en planten kunnen afgeven. Dit gebeurt via bestaande logistieke stromen. Vanuit de hub kan een lastmile-speler de pakketten vervolgens in één keer ophalen en bij de consument bezorgen. Een dergelijke hub is al opgetuigd op het veilingterrein van Royal FloraHolland. De verwachting is dat dit aantal hubs opgehoogd wordt.

‘Everspring maakt sierteeltketen korter’

Voor deze pakketdienst werkt Floriway samen met Everspring. Dit bedrijf, één van de negen logistieke bedrijven in KvK’s Innovatie Top 100, was voorheen bekend onder de naam Flora Logistics. Everspring is een online groothandelsmarktplaats die kwekers en retailers met elkaar verbindt. Zo maakt het bedrijf de sierteeltketen naar eigen zeggen korter.

‘Minder vervoersbewegingen en grotere vervoersstromen’

De samenwerking met Floriway is geïnitieerd door Everspring-CEO Bas den Hoed. Hij vindt met name de export-aanpak binnen sierteelt ‘omslachtig en ingewikkeld’. “Vanuit die gedachte heb ik bij Floriway aangeklopt. Ik wilde een verzamelpunt creëren zodat kwekers zelf eenvoudig hun pakketten aan consumenten kunnen versturen, ook buiten Nederland”, zegt hij. “Met onze logistieke hubs bieden we een enorm voordeel voor kwekers, want we maken gebruik van de aanvoerstromen die er al zijn. Zo creëren we minder vervoersbewegingen en grotere vervoersstromen.”

Regulier transport gebruiken

Een kweker maakt sowieso kosten voor het transport van de reguliere afzet naar de veiling, zegt De Winter. Het voordeel nu is dat de kwekers op datzelfde transport hun pakketten voor consumenten kunnen meesturen.

Logisch als ook op andere plekken in Europa verzameld kan worden

Floriway en Everspring verwachten dat de afzet via het Europese pakketnetwerk alleen maar groter wordt in de toekomst. Zowel de levering aan consumenten, als aan kleinere winkels zoals concept stores. Die zijn volgens de partijen voor exporteurs vaak minder interessant vanwege de omvang. Den Hoed geeft aan dat dit betekent dat het aantal hubs op termijn wordt opgehoogd. “Zeker met het oog op buitenlands transport, is het logisch dat er ook op andere plekken in Europa verzameld kan worden.”