ChristenUnie stelt bezorgbelasting voor

ChristenUnie wil een belasting op het laten bezorgen van pakketjes die besteld zijn bij een webshop. Door de consument een bepaald bedrag of een percentage van het bestelbedrag extra te laten betalen, verwacht de partij dat het aantal verkeersbewegingen naar beneden gaat.

Het plan wordt volgens ANP vandaag door ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis voorgesteld tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen. Met deze bezorgbelasting wil de partij de ‘bezorggekte’ aan banden leggen die zorgt voor extra CO2-uitstoot en onveilige situaties in het verkeer.

De gevolgen van deze doorgeslagen bezorgeconomie zijn groot

“Voor 23.59 uur besteld, morgen gratis thuisbezorgd. Het klinkt zo makkelijk en dat is het vaak ook. Maar de gevolgen van deze doorgeslagen bezorgeconomie zijn groot”, zegt Grinwis. Met een belasting wil hij aanmoedigen dat consumenten meer gebundeld bestellen, om het aantal bezorgingen te beperken.

'Consument moet bezorgkosten pakketten snappen'

Van alle Europeanen willen Nederlanders het minst betalen aan bezorgkosten voor pakketten. Volgens Ruud Wassenaar van de Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD) is het tijd voor bewustwording. “Gratis bezorging bestaat niet.”

Lees verder

Vaker naar de winkelstraat

Ook pleit het Kamerlid ervoor dat er weer vaker fysiek gewinkeld wordt. Dit omdat de traditionele winkels het volgens hem zwaar hebben door de hoge kosten en de forse concurrentie van grootmachten als Bol.com, Amazon en Coolblue. Indien mogelijk wil ChristenUnie (CU) dat er rekening gehouden wordt met kleinere webshops.

Seven Senders en Appinio: ‘Thuisbezorging duurzamer’

Het beeld dat Grinwis heeft van de e-commercesector lijkt wat betreft duurzaamheid per aankoop niet volledig in lijn te zijn met recente onderzoeksresultaten. Seven Senders en Appinio gaven in juli aan dat online shoppen minder schadelijk is voor het milieu dan fysiek winkelen. Uit berekeningen blijkt dat de CO2-uitstoot 2,3 keer lager ligt bij een product dat via internet is aangeschaft, aldus de onderzoekers. Voor de daadwerkelijke berekening van de CO2-uitstoot is gekeken naar het energieverbruik van magazijnen, winkels en andere commerciële gebouwen. Ook zijn winkelbevoorrading en het aantal reisbewegingen van klanten naar de winkel toe meegenomen. De nadelige effecten hiervan op het milieu blijken groter dan de impact van opslag, transport en bezorging in de online detailhandel, meldde Seven Senders.

Verdere uitwerking bezorgbelasting door kabinet

CU geeft aan dat het aan het kabinet is om de bezorgbelasting vorm te geven. Het kan gaan om een vast bedrag per bestelling of om een bedrag dat afhankelijk is van de productprijs. Het kabinet moet wat Grinwis betreft tevens bepalen per wanneer invoering mogelijk is en hoe de opbrengst van de belasting ten goede kan komen aan de lokale economie.