Duurzaamheid gaat voor snelheid van online bestellingen

Het onderwerp duurzaamheid is een uitdaging voor retailers, maar biedt ook kansen. Consumenten geven aan duurzaamheid, waaronder die van leveringen, belangrijker te vinden dan in eerdere jaren. Toch laten ze ook merken niet onder de indruk te zijn van de initiatieven van retailers. Dat blijkt uit een onderzoek van IT-leverancier Descartes.

In het onderzoek van de IT-leverancier is te lezen dat consumenten het milieu en daarmee duurzaamheid steeds belangrijker vinden. Het onderzoek waar dit uit blijkt, is uitgevoerd onder 8.000 mensen wereldwijd, waaronder vijfhonderd in Nederland. Diezelfde consumenten geven aan dat slechts 38 procent van de consumenten vindt dat de meeste retailers goed bezig zijn met duurzame leveringen. Het gros van de pakketten arriveert thuis bij consumenten. Nederland is op dit ge bied samen met het Verenigd Koninkrijk koploper met 53 procent. De verwachting is niet dat dit percentage verder toeneemt in de nabije toekomst.

‘Belang duurzaamheid neemt toe’

Het belang van duurzaamheid neemt toe, geven consumenten aan. Toch matcht die opinie niet met sommige uitkomsten. Van alle respondenten geeft 39 procent aan regelmatig of altijd aankoopbeslissingen te nemen op basis van de milieu-impact van een bedrijf of product. Duidelijk is wel dat het milieu bij 55- en 65-plussers een beduidend minder grote rol speelt in de aankoopbeslissing dan bij jongeren. Even wachten op een duurzamere levering is voor velen geen probleem. Dat was het overigens in 2020 ook niet.

Ophalen in winkel versus bezorgen

Descartes stelt dat er voor retailers, waar het aankomt op ophalen in de winkel versus thuisleveringen, een uitdaging ligt. Die uitdaging is er vooral voor pure e-commerce bedrijven. Descartes: “Ze moeten aantonen dat hun aanpak voor thuisbezorging even milieuvriendelijk is, zo niet meer, dan concurrenten met fysieke winkels, om hun bedrijf te behouden of te laten groeien.”

‘Gemak belangrijker dan milieu-impact’

Consumenten gaven aan gemak (40 procent) belangrijker te vinden dan milieu-impact (23 procent). Er was echter een grote groep (37 procent) die zei dat gemak en milieu-impact voor hen op hetzelfde niveau stonden. Descartes: “Als we het in totaal bekijken, heeft zestig procent van de consumenten verwachtingen van het milieubelang voor hun thuisbezorging. De ‘Heilige Graal’ worden online retailers die gemak kunnen bieden en meer duurzaamheid kunnen aantonen.” Opvallend in het onderzoek is tenslotte dat vijftig procent van de consumenten het in het kader van duurzaamheid prima vindt om bestellingen vaak of altijd zelf op te halen. Er staat niet bij hoe deze consumenten dit doen.