Na twintig jaar draait Autostore nog steeds als een tierelier

Ongekende groeicijfers laat het Noorse bedrijf Autostore zien; overal waar het compacte opslagsysteem voet aan land zet gaat de zegetocht verder. De voornaamste uitdaging zit in het oprekken van de capaciteitsgrenzen. Op de beurs LogiMAT legt de top van de material handling specialist uit hoe.
Delen:

Tachtig procent omzetgroei in 2021 noteerde Autostore, dat ooit is opgericht door Hatteland en sinds vorig najaar een notering heeft aan de beurs in Oslo. Financiering van de groei is ook een uitdaging, maar daar is op deze manier in voorzien. Voor dit jaar zou opnieuw een groeicijfer van 70 procent in de boeken kunnen komen, het eerste kwartaal vertoonde zelfs een verdubbeling van de cijfers uit Q1 in 2021. De Noorse bomen groeien de hemel in. Op eigen kracht was dat hoogstwaarschijnlijk nooit gelukt.

Op naar de duizend installaties

Autostore werkt namelijk samen met partners, die de markt bewerken; 22 op dit moment die met elkaar 2.000 salesmensen in het veld hebben. Nieuwe partners zullen zich melden dit jaar en die zijn welkom, zeker als ze een geografische witte vlek weten in te vullen of een branche specifieke focus hebben, die goed past bij het klantenbestand van Autostore. Dat bestand is nu zo’n 600 unieke klanten groot, die met elkaar 937 installaties hebben staan waarin 35.000 robotkarretjes hun werk doen.
Van de 600 klanten is zeventig procent gerelateerd aan e-commerce, zoals Autostore dat typeert; dus inclusief bijvoorbeeld logistiek dienstverleners die aan e-fulfilment doen. Het is een klantengroep die ceo Karl Johan Lier graag toevoegt.
“Tot nu toe waren deze bedrijven niet echt bezig met automatisering van opslag en orderpicken. Maar dat verandert nu snel. Regelmatig blijkt dat het in huis hebben van een Autostore een extra USP (Unique Selling Point) is”, al droogt dat voordeel wel snel op als steeds meer dienstverleners deze facilitaire ondersteuning kunnen aanbieden.

Autostore in Nederland

Wereldwijd is Autostore doorgedrongen tot de Top 20 bedrijven op het gebied van material handling. In Nederland. In Nederland zijn Element Logic, Reesink en Swisslog de distributeurs van het gerobotiseerde opslagsysteem. Een toenemend aantal logistiek dienstverleners en fulfilmentbedrijven hebben een Autostore installatie, waaronder Arvato, Active Ants, DSV, Rhenus en Jan de Rijk Logistics.

AMR’s vormen geen bedreiging

Voor Autostore zelf maakt het weinig uit. Mats Hoveland Vikse – verantwoordelijk voor research – wijst op het feit dat wereldwijd hooguit 15 procent van de warehouses voorzien is van enige vorm van automatisering. Bovendien heeft ongeveer de helft van de klantenkring besloten het bestaande systeem uit te breiden of ook op andere locaties in te gaan zetten.
De opkomst van AMR’s gaat volgens hem geen zand in de Autostore motor gooien. De LogiMAT was dit jaar vergeven van aanbieders uit alle windhoeken van AMR’s. Onder hen ook grote en toonaangevende leveranciers van material handling systemen. “Maar kijk eens rond, je ziet nauwelijks concurrentie op het onderdeel compacte opslag. Daarin zijn we uniek. Bovendien zien we juist hele goede kansen om combinaties te maken met AMR systemen. Daar is Autostore zeer geschikt voor.”

Betere uptime dan voorheen

Wat is de verklaring achter de extreme groei van Autostore? De wat stug ogende Lier tovert een smalle glimlach op zijn gezicht.

We hebben vooral een hartstikke goed product

“Eerst en vooral een hartstikke goed product, dat steeds beter wordt. Aan de buitenkant lijkt Autostore nog hetzelfde als toen we echt de markt opgingen in 2000. Maar aan de softwarekant is ongelofelijk veel veranderd. We hebben vooral gezorgd voor een enorm hoge uptime van het systeem en een hele hoge picknauwkeurigheid.” In beide gevallen zou het gaan om 99,7 – 99,9 procent.

Zelf ook klantcontact onderhouden

Maar naast de kwaliteiten van het systeem zelf, haalt Autostore ook zijn succes uit het toegepaste businessmodel. Daar waar veel fabrikanten kiezen voor om op eigen houtje de wereld in te trekken, vanwege de kwaliteit van de service en het directe contact met de klant, heeft Autostore van meet af aan vertrouwd op een netwerk van partners, wederverkopers, installatiebedrijven en meer. Distributeurs hebben Autostore verder gebracht dan de Noren ooit zelf hebben kunnen vermoeden. Daarover bestaat geen twijfel. En het klantcontact heeft Autostore altijd opgezocht, onder andere door zelf ook – naast de partners – op beurzen te gaan staan als LogiMAT.

Nieuw gebouwd innovatielab

Dicht bij de fabriek is inmiddels een innovatie/ontwikkelingslab gebouwd, waar Autostore de volgende hoofdstukken gaat schrijven van het succesverhaal. Belangrijkste nieuwe stap die dit jaar nog gerealiseerd zal worden is een diepvriesversie van compact opslag- en orderpicksysteem. In het lab beschikt Autostore over de mogelijkheid om zelf bij vriestemperatuur testen te doen.