MAN zet cobots van Magazino in bij onderdelen logistiek

MAN wil de aanvoer van onderdelen vanuit het warehouse naar de productielijnen in de Duitse vestiging in Neurenberg volledig robotiseren. Daarvoor heeft de truckproducent een pilot opgezet waarbij de Soto-robot van Magazino wordt ingezet.
Delen:

MAN en Magazino testen momenteel de robotoplossing. De pilot vindt plaats in Neurenberg, waar de truckfabrikant de motorenproductie heeft ondergebracht voor zijn vrachtwagens.

Snelle industriële robot of een langzamere, flexibele cobot? de verschillen op een rij

Lees verder

Ervaring opdoen productie-omgeving

Tijdens de test willen zowel Magazino als MAN ervaring opdoen met de inzet van de Toru-robot in een productie-omgeving. Deze cobot wordt binnen magazijnen tot op heden vooral ingezet in orderpick omgevingen voor etailers (Zalando) en logistiek dienstverleners (Fiege).

MAN: ‘efficiëntere aanvoer’

Het project loopt nu ongeveer een jaar en moet volgens Magazino de basis leggen voor de implementatie van een volledige vloot van Soto-robots volgend jaar. Dr. Ingo Essel, Plant Manager van MAN in Neurenberg, zegt dat de truckfabrikant de interne onderdelen logistiek efficiënter en effectiever wil inrichten voor de toekomst, waarbij met name ook het potentieel van digitalisering en automatisering beter moet worden benut. “Met behulp van deze robots is het mogelijk om hele aanvoerproces van onderdelen volledig geautomatiseerd te laten plaatsvinden, van depalletisering in het geautomatiseerde kleine onderdelenmagazijn tot de bevoorrading van de assemblage lijnen. Op deze manier stimuleren we het onderwerp ‘geavanceerde robotica’ en bouwen we een slimme supply chain in de interactie tussen mens en robot.”

Zo werkt ‘Toru’

De robot van Magazino werkt als volgt: het pakt de kleine standaard kratten op van het overdrachtsrek in het geautomatiseerde warehouse voor kleine onderdelen. De ‘Toru’ brengt vervolgens tot maximaal 18 kleine ladingdragers tegelijkertijd naar de productielijn. Daar aangekomen zet de robot de ladingdragers die tot 20 kilogram kunnen wegen, in gemeenschappelijke doorrolstellingen. Aan de achterkant van deze rekken kunnen de MAN-werknemers gemakkelijk bij de afzonderlijke onderdelen voor eindmontage.

Afvoeren lege kratten

De Magazino-robot kan ook lege kleinformaat kratten ophalen en ze terugbrengen naar een centraal inzamelpunt in de fabriek. De adaptieve grijper op de robot past zich automatisch aan het bijbehorende formaat van de ladingdrager.

Aanvragen uit WMS oppakken

Machineleesbare codes op de rekken en barcodelabels op de containers helpen de robot om ze te identificeren. In de toekomst wordt het ook mogelijk dat de robots anticiperen op materiaalaanvragen afkomstig uit het warehouse management systeem (WMS).