Een check op uw personeelsplanning en urenregistratie

Een check op uw personeelsplanning en urenregistratie

De wetten en regels die gelden voor werkgevers uit de warehousing en de logistieke branche zijn continu onderhevig aan verandering. Het ontbreekt veel werkgevers aan tijd om exact bij te houden hoe elke wet hun bedrijf beïnvloedt. Deze paper geeft de belangrijkste wet- en regelgeving die van invloed is op de personeelsplanning en urenregistratie.

 Foto; ANP, Peter Hilz

Chauffeur dupe van toenemend tekort aan parkeerfaciliteiten

Een strafblad en een voorwaardelijke geldboete kreeg de zojuist gepensioneerde Jan Slotboom uit Dordrecht deze week opgelegd van het gerechtshof in Den Haag. Reden: foutparkeren in de Rotterdamse Waalhaven. Er was geen parkeerplek te vinden. Slotboom durfde niet oververmoeid terug te rijden naar huis.

Women in Logistics laat concurrenten samen genderkloof dichten

Women in Logistics laat concurrenten samen genderkloof dichten

Zonder concrete aandacht, duurt het nog ruim 130 jaar voordat er een goede balans is in het aantal mannen en vrouwen op de logistieke werkvloer. Daarmee toont Bob Van Steenweghen (H.Essers) aan dat actie nodig is. Samen met Ania Haddaoui van Dow Logistics heeft hij het Europese consortium Women in Logistics opgetuigd, dat meer vrouwen in de chemielogistiek wil krijgen. Uniek aan het consortium is onder meer dat concurrenten samen om tafel zitten om dit mogelijk te maken.

Benader ook de overwerkvergoeding pro rato voor de parttimers

Benader ook de overwerkvergoeding pro rato voor de parttimers

Parttimers moeten veel meer uren overwerken dan fulltimers voordat zij recht hebben op een overwerkvergoeding. Hoe eerlijk is dat? Michelle Vrolijk, advocaat en partner bij ITL Attorneys Netherlands, pleit voor een modernere cao nu er steeds meer parttime-medewerkers in de logistiek actief zijn.

Foto: STL

Voorzichtige groei in sector, maar personeelstekort blijft knelpunt

De sector herstelt zich voorzichtig, maar kampt nog steeds met grote uitdagingen. Uit de nieuwste Sectormonitor van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) blijkt dat de sector na een periode van omzetverlies weer groei laat zien. Tegelijkertijd blijft het tekort aan personeel een nijpend probleem dat de bedrijfsvoering van veel bedrijven belemmert. "Houd de deur dicht en koester wat je hebt", adviseert Karin Schoneveld, manager marketing en innovatie bij STL.