Waarom Malelions ‘zeker in piekdrukte’ kiest voor snelle bezorging

Het Nederlandse kledingmerk Malelions kiest er in de piekperiode rondom Black Friday en de feestdagen voor om alleen via Trunkrs te laten bezorgen bij zijn webklanten. “Snelle bezorging levert ons herhaalaankopen op.”

Malelions (‘mannelijke leeuwen’) is een Nederlands kledingmerk voor jonge mannen tussen de 15 en 35 jaar. De focusdoelgroep houdt zich bezig met sport en influencermarketing. Via een eigen webshop en zo’n 250 retailers zijn kleding en accessoires in in totaal vier categorieën beschikbaar: Men, Women, Sport en Junior. Normaal gesproken biedt het bedrijf in zijn webshop zo veel als mogelijk verzendopties aan, zodat de klant kan kiezen wat het beste bij hem past. Thijs Offermeijer, eigenaar van Malelions: “Hetzelfde doen we met betaalopties. iDeal, credit card, Paypal, Afterpay. Als je klanten beperkt in hun keuze, kunnen ze afhaken, dus zij krijgen ook qua bezorging de keuze: van DPD tot vanavond nog in huis. Je moet zo veel mogelijk opties hebben.”

Behalve in de piekperiode, zo blijkt. Malelions, klant van fulfilmentbedrijf De Nederlandse, kiest in deze periode alleen voor Trunkrs als bezorgpartner. In de webshop op Malelions.nl is op vrijdag 26 november (Black Friday) inderdaad geen keuze voor aflevermoment, terwijl er nog altijd zeventien betalingsopties staan. Als belangrijkste reden geeft Offermeijer de betrouwbaarheid van de same day- en next day-bezorger. Trunkrs heeft een levergarantie van 99 procent, specificeert Marc Kooiman, CCO van Trunkrs. “Ook in de piek rondom Black Friday en de feestdagen ligt het percentage op 98,7 procent, dus afgerond 99. Dat terwijl er gemiddeld per klant een groei van 500 procent in het aantal bestellingen zit.”

Honderden e-commerce-orders per dag

Offermeijer zit in normale periodes naar eigen zeggen op honderden orders per dag. En dat is alleen vanuit e-commerce. 75 procent van de business in stuks verloopt via winkels. Voor de piekperiode wil hij geen voorspelling doen. 500 orders? 1000? “Daar kan het wel naar toe gaan”, zegt hij tactisch. Alain Tolhuisen, e-warehousing manager bij De Nederlandse vult aan: “We hebben samen met Malelions prognoses gemaakt voor deze piekperiode. En dan is het een kwestie van voldoende mensen inplannen. In deze periode weet je in de e-commerce dat je lange dagen maakt. We werken met z’n allen heel hard, iedereen is scherp, dan zijn de grotere aantallen bestellingen ook voor De Nederlandse mogelijk.” Offermeijer: “Het is één van de redenen waarom ik heel tevreden ben met de samenwerking met De Nederlandse. Alain gelooft net als ik niet in een 9-tot-5-mentaliteit. We staan altijd aan.”

Logistiek uitbesteden geeft rust. Dat wordt nu gedaan door mensen die daar goed in zijn

De Nederlandse neemt inmiddels zo’n anderhalf jaar de logistiek uit handen van Malelions. Het gaat om de import van goederen, het verwerken van de items, het versturen naar winkels en consumenten en om retourafhandeling. “Malelions is in korte tijd van twee naar twintig man gegroeid en van tientallen naar honderden orders per dag. Zeker in coronatijd zijn we gegroeid. We zaten in een flow, maar wisten ook dat we moesten blijven ondernemen. Risico’s spreiden, opschalen, de site blijven aanpassen. Logistiek werd een te grote klus”, aldus Offermeijer. Hij ging op zoek naar een fulfilmentpartner en koos vanwege de goede klik voor De Nederlandse. “Het geeft rust. De logistiek wordt nu gedaan door mensen die daar goed in zijn en wij kunnen ons weer focussen op de marketing.”

‘Malelions helpt De Nederlandse vooruit’

Andersom zorgt de goede onderlinge band voor vooruitgang van De Nederlandse, zegt Tolhuisen. Zo is Malelions een launching customer van het in september gelanceerde e-commerceplatform. Via het platform kunnen klanten van De Nederlandse logistieke partners (verzenders) kiezen die bij hen passen, waarna de fulfilmentleverancier de juiste diensten aansluit. “Malelions heeft een jong, vooruitstrevend team. Thijs denkt met ons mee en helpt ons zo ook vooruit.”

Onze klanten willen hun kleding vanavond nog in huis

Hetzelfde heeft Offermeijer min of meer gedaan voor Trunkrs. Om de eigen kosten te kunnen drukken en op basis van zijn ervaringen, heeft Offermeijer Trunkrs aangeraden bij diverse webshops binnen zijn e-commercenetwerk. Hij wil overigens niet beweren dat de bezorgdienst zonder hulp van Malelions níet was binnengekomen bij die bedrijven. “Trunkrs is in een mega-gat in de markt gesprongen. De klant krijgt zijn spullen zo snel in huis, beter kan bijna niet”, aldus de Malelions-eigenaar. “Naast de trend naar meer achteraf betalen zien we een steeds grotere vraag naar same day delivery. Onze klanten willen hun kleding vanavond nog in huis.”

Same day delivery voor Malelions in België

Ook in België ziet Offermeijer kansen met Trunkrs. “Ons merk ligt in zo’n vijftien Belgische winkels. Als je daar ook kunt thuisbezorgen en direct same day delivery kunt aanbieden, is dat echt een bijkomend voordeel. Trunkrs is de enige die dat in België doet. Daar vinden ze ‘morgen in huis’ al heel snel.” Kooiman van Trunkrs lacht. “Ja, we krijgen vanuit België alleen maar reviews met vijf sterren. Ze snappen niet dat het kan. Belgen zijn superenthousiast.”

Zo verovert Trunkrs België met same day delivery

Last mile same day delivery in België, hoe pak je dat aan? Trunkrs doet het sinds 8 april. Jan Wijn, ceo van Trunkrs legt uit hoe de last mile specialist het kunstje probeert te flikken.
Lees verder

Terugkerende klanten

Zeker in de bezorgpiek is de snelle bezorging een sterk unique selling point, meent Offermeijer. “Het zorgt voor terugkerende klanten. Stel je krijgt dezelfde avond nog je trui binnen en je vind ‘m mooi, dan is het heel makkelijk om die trui ook nog in een andere kleur te bestellen. Terwijl als je de trui via PostNL pas een week later ontvangt en je wilt ‘m in een andere kleur, dan is het mogelijk dat die is uitverkocht. Of je hebt geen zin om er weer een week op te wachten. Het feestje waarop je de trui wilt dragen is dan al geweest. Nee, we besteden heel veel geld aan de voorbereiding en de marketing, maar een te late bezorging kan dat helemaal verpesten. Alles moet perfect.”

We besteden heel veel geld aan de voorbereiding en marketing, maar een te late bezorging kan dat helemaal verpesten

Voor de focusdoelgroep van Malelions is die snelheid dus zeker belangrijk, ook in drukke periodes. Vanuit de e-commercebranche is iedereen echter vroegtijdig ingelicht over de drukte, met het verzoek ruim op tijd te bestellen. Onzin, vindt Kooiman: “Een consument is een momentconsument. Die gaat echt niet vroeger bestellen. Je moet leveren zoals de klant het verwacht, en dat zorgt inderdaad voor retentie. Er is een enorme markt te winnen. En zeker in deze piek wil je maximaal scoren.”