nieuws

Waterstof krijgt apart aandacht als hoogwaardig alternatief

Warehousing 1231

Nieuw op Logistica – en eigenlijk op alle Europese vakbeurzen – is de specifieke aandacht voor waterstof brandstofcel ter vervanging van tractiebatterijen in heftrucks. Diverse aanbieders staan samen op het Hydrogen Plaza om de voordelen te tonen.

Waterstof krijgt apart aandacht als hoogwaardig alternatief

Hyster is één van de heftruckmerken die zich wil profileren op dit gebied. Drie jaar geleden nam het moederbedrijf van Hyster – waartoe ook Yale behoort – producent Nuvera over, die geldt als specialist op dit gebied. Inmiddels geniet waterstof in de Verenigde Staten al behoorlijke bekendheid. In Europa daarentegen is de techniek nu met een voorzichtige opmars bezig. Het Hydrogen Plaza op de beurs in Utrecht werpt zich op als vooruitgeschoven post.

Vanaf 15 trucks zeker interessant

Namens Nuvera staat Jane Bennett op de beurs om een toelichting te geven. Vanaf het eerste kwartaal volgend jaar zullen de benodigde certificeringen voor de Europese markt klaar zijn. Zij verwacht, dat daarna de doorbraak van waterstof niet lang meer op zich zal laten wachten. De fabrieken in Italië en Ierland van Hyster en Yale starten dan op met de productie van heftrucks op waterstof. Daarnaast is het mogelijk om bestaande trucks om te laten bouwen, maar daar verwacht Bennett niet zo heel veel van.
Bedrijfseconomisch zijn er een paar randvoorwaarden om waterstof succesvol te kunnen inzetten. Eén daarvan is dat er een investering gedaan moet worden in de benodigde infrastructuur. Volgens Bennett loont waterstof zich pas als er sprake is van een vloot van tenminste 15 trucks.

Altijd inzetbaar en zeer duurzaam

Bennett merkt dat de media-aandacht voor de alternatieve energievorm sterk aan is toegenomen. Dat is begrijpelijk vanwege de specifieke voordelen. Bennett somt op: hogere productiviteit, omdat er geen sprake meer is van downtime vanwege het opladen van batterijen. De trucks zijn altijd inzetbaar. Ook de gebruikelijk laadruimte – toch vaak een behoorlijk stuk vloeroppervlak in een dc – kan voor bijvoorbeeld opslag- of orderpickactiviteit worden ingezet. Een waterstoftruck heeft niet meer nodig dan een pomp, zoals bij een tankstation.
Natuurlijk is waterstof vooral ook een duurzaam alternatief, zonder uitstoot en zonder gevaarlijke stoffen, die kunnen ontsnappen gedurende het laadproces van batterijen. Op die golf van bewustwording, die veel bedrijven noopt tot verkleining van de ecologische footprint, drijft waterstof mee tot – wat Bennett betreft – grote hoogte en een niet onbelangrijk marktaandeel. Daar gaan nog wel een paar Logistica’s over heen.

Reageer op dit artikel