nieuws

Daarom zijn Ceva en Akzo Veiligste Magazijn van Nederland

Warehousing

Ceva Logistics en Akzo Nobel wonnen woensdag de titel Veiligste Magazijn van Nederland. Dit is waarom.

Daarom zijn Ceva en Akzo Veiligste Magazijn van Nederland
Jurybezoek Prijs Veiligste Magazijn

Ceva Logistics in Oud Gastel is door de jury, onder leiding van René de Koster, uitgeroepen tot Veiligste Magazijn van Nederland in de categorie groot (bedrijven met meer dan 25 magazijnmedewerkers). De jury roemt het magazijn om zijn vele wettelijke eisen en verplichtingen waaraan het voldoet. Veiligheid maakt onderdeel uit van het gehele proces.

Er vinden wekelijks auditrondes plaats op het gebied van veiligheid en welzijn. Naast controle en monitoring vindt er direct terugkoppeling plaats naar de medewerkers, aldus het juryrapport.

Integratie veiligheid

Nieuwe medewerkers krijgen bij binnenkomst een mentor en een buddy toegewezen om ze de nodige formele en informele zaken bij te brengen. De veiligheid op de werkvloer is geïntegreerd in de werkprocessen. Ook is er een duidelijk verkeersplan aanwezig.

Bedrijfscultuur

Het veiligheidsleiderschap van het management is erg hoog. De jury roemt verder de bedrijfscultuur en de intrinsieke motivatie van de medewerkers. Waar mogelijk wordt er aandacht geschonken aan ergonomie.

Veiligheidsbewustzijn

Voor een logistiek dienstverlener met een grote flexibele schil, en meerdere klanten onder één dak, is het lastig om het veiligheidsbewustzijn bij de medewerkers goed tussen de oren te krijgen. Hoewel hier naar de mening van de jury nog een verbeterslag gemaakt kan worden, slaagt Ceva hier toch goed in. Dit komt mede door de vele initiatieven en interne competities waar Ceva aan mee doet, zoals de SCA award, 5S award, Safety award en Kaizen award.

Juryrapport Akzo Nobel Groot Ammers

Akzo is de winnaar in de categorie klein (bedrijven met minder dan 25 magazijnmedewerkers)
De jury roemt Akzo onder meer om zijn ‘voortreffelijke inrichting’ ondanks dat het magazijn al ruim 100 jaar oud is. Controle en monitoring van de werkprocessen en veiligheid gebeurt door de eigen medewerkers en door het management. De eigen medewerkers doen dit door middel van een Behaviour Based Safety programma. Hiermee controleren medewerkers elkaar en, waar nodig, spreekt men elkaar ook aan op onveilige situaties.

Training

Daarnaast hebben alle medewerkers de bevoegdheid om het werk stil te leggen, mocht er een onveilige situatie geconstateerd worden. Nieuwe medewerkers krijgen bij aanvang een twee uur durende training van de leidinggevende. Daarna vindt er training ‘on the job’ plaats door een collega.

HALO

Andere bevindingen:  Medewerkers werken veilig en rustig en het magazijn is overzichtelijk. Om het risico op aanrijdingen tussen heftrucks en voetgangers te verkleinen, is het zogenaamde HALO principe ingevoerd. Een HALO is een virtuele ring rond een magazijntruck; als iemand zich daarbinnen bevindt moet de truck langzamer gaan rijden of zelfs stoppen. Dit blijkt in de praktijk erg goed te werken.

Investeringen

Ook roemt de jury de fysieke investeringen op het gebied van veiligheid, zoals een valbeveiliging in het laaddock en wegrijdbeveiliging in de docks. Waar nodig worden er ook investeringen gedaan op het gebied van ergonomie. Ook de opslag van gevaarlijke stoffen is goed ingericht.

 

Reageer op dit artikel