nieuws

Medel uitbreiden met 85 hectare

Warehousing

Medel uitbreiden met 85 hectare

Medel is druk doende om de plannen voor een flinke uitbreiding van het logistieke bedrijvenpark in de praktijk te brengen. Aan de huidige 120 hectare wil de gemeente Tiel en Neder Betuwe in twee stappen 85 hectare toevoegen. Medio 2015 moet het bestemmingsplan voor de eerste extra 35 hectare zijn afgerond, medio 2017 volgt dan het plan voor nog eens 50 hectare.

Bij het maken van plannen blijft het volgens coördinator uitgifte Monique Spijker-Vries niet. De eerste twaalf hectare is al verkocht en projectontwikkelaar WDP is aan de slag gegaan met de bouw van een logistiek pand voor dienstverlener Kuehne+Nagel. Volgens Spijker-Vries is er een toenemende vraag naar grotere kavels, zeker door geïnteresseerde bedrijven in de transport en logistieke sector. “We hebben besloten om daarom bij de uitbreidingen en de bijhorende infrastructuur rekening te houden met grotere bedrijven en kavels.” Ze benadrukt dat alle typen bedrijven welkom zijn, maar dat de interesse in de praktijk toch vooral afkomstig is van ondernemingen die links hebben met e-commerce of pure logistieke activiteiten.

‘Park netjes houden’

De uitbreidingen kennen weinig beperkingen. Hoogbouw is mogelijk tot ongeveer zestien meter. Op milieutechnisch gebied ligt de grens bij categorie 4B. Dat is een grens die de gemiddelde logistiek dienstverlener niet zal overschrijden. “Wat we niet willen toestaan, net als op het huidige Medel, is een al te grote buitenopslag. We willen het park netjes houden. Is er desondanks de wens om veel buiten op te slaan, dan zal een bedrijf moeten investeren in een goede afscherming.”

Bij de uitbreiding houdt Medel haar plannen regelmatig, onder meer via een stedenbouwkundig plan en een duurzaamheidsscan, tegen het licht van bedrijven. Daarmee wil het zich ervan verzekeren ook echt op wensen uit de markt in te spelen én geen zaken over het hoofd te zien.

Met de uitbreiding speelt Medel in op groei en vraag vanuit de markt, maar dat neemt niet weg dat er op de oorspronkelijke 120 hectare bedrijfsterrein nog 20 hectare beschikbaar is voor bedrijven die zich in de Betuwe willen vestigen. Wel is volgens Spijker-Vries de laatste kavel van drie hectare uitgegeven, wat resteert zijn kavels van maximaal anderhalve hectare. Een coöperatie waarin zowel de beheerder van Medel als de aanwezige bedrijven zijn vertegenwoordigd, zorgt ervoor dat de gewenste voorzieningen er komen en worden onderhouden. De coördinator uitgifte voegt nog toe dat sinds 2013 ook een laad-/loskade naar het Amsterdam-Rijnkanaal operationeel is, waardoor het terrein zowel via de weg als over het water bereikbaar is.

Ontsluiting Medel

Aanvullend aan de uitbreidingsplannen gaat ook, voor een betere ontsluiting van Medel, van en naar de snelweg A15 de schop de grond in. “Daarvoor trekken we twee jaar uit. Tegen die tijd is ook het eerste uitbreidingsplan gereed.”

Infrastructuur

Wegen: A15

Spoor: Er zijn plannen voor een spoorterminal
Water: Amsterdam-Rijnkanaal (laad-/loskade)

Belangrijkste gebruikers

Kuhne+Nagel / WDP

Vonk en Co
Heuveltrans
DHL Supply Chain
Simon Loos
Bergtrans

Meer informatie: www.medel.nl

 

Directeur Eef Vonk van de gelijknamige logistiek dienstverlener Vonk en Co is erg te spreken over Medel. Hij vindt de inrichting van het logistieke park van een hoog niveau. “Het onderhoud, de uitstraling en de bebouwing zijn goed. Dat is voor een groot deel te danken aan de gezamenlijke inspanningen van de coöperatie Medel, waarbij de leden een bijdrage betalen voor het op peil houden van zaken als beveiliging.”

Vonk is sinds vijf jaar gevestigd op Medel en de belangrijkste reden voor de directeur om voor dit logistiek park te kiezen, was de bereikbaarheid via de snelweg A15. “Het aantal files in deze regio neemt toe, maar de bereikbaarheid is nog steeds prima. Bovendien werkt het park aan een betere ontsluiting van en naar de snelweg. Er komt een directe afslag, iets wat voor de ongeveer honderdvijftig voertuigbewegingen die we dagelijks hebben wel prettig is.”
Vonk is ook prima te spreken over het beleid ten aanzien van parkeren. “We hebben binnen de coöperatie regelmatig discussies over hoe we zaken kunnen verbeteren. Zo kunnen toeleveranciers  nu via een code parkeren. En mochten ze een hapje willen eten dan kan dat bij het tankstation.” De bereikbaarheid voor personeel is wat betreft Vonk in orde. “Tot voor kort was er de Medel-bus, maar vrijwel iedereen is mobiel hier, dus dat levert geen problemen op.”

Reageer op dit artikel